JoomlaWatch Stats 1.2.9 by Matej Koval
Főoldal arrow Publikációk arrow Filozófia arrow Az íráshoz magány kell?
Az íráshoz magány kell? PDF Nyomtatás E-mail
Felhasználói értékelés: / 1
LegrosszabbLegjobb 
Írta: Neuwald Tivadar   
2006. October 31.

az_rshoz_magny_kellEgy ilyen kérdés megválaszolásához, mint általában egy félreérthetően feltett kérdés esetében, célszerű definiálni, hogy mit jelent az "írás". No, nem etimológiailag (szószármaztatás, szófejtés, szóeredet), hanem a gyakorlati életben. Ez a kérdés félreérthető. Írni sok mindent lehet és sokféleképpen. Az írás, mint egyfajta kollektív tudás, képessé teszi az embert évezredek óta valami átadására, olyasvalaminek a megörökítésére, amely az egyetemes tudás, kultúra, művészet alapját teremthette meg.

 

Az írás és később a nyomtatás eljutatta, széles társadalmi körök részére elérhetővé tette az információt. Az információ társadalmakat alakított át, történelmi korokat formált, míg csaknem mindenki számára hozzáférhetővé vált maga az olvasás képessége. Mit sem ér az írás, mit sem ér a publikáció, ha a jelet nem vagyunk képesek dekódolni. Ezért tanulunk meg olvasni. Az olvasás-megértés instruálja az egyént, valamit hozzátesz az életéhez, megért, belefoglal, átlát, egyenszilárd szerkezetet épít fel. Jellemformáló, ezt bizton állíthatjuk.

Lássák, már megint bekerültünk egy ördögi körbe. Kérdést kérdésre halmozunk. Merthogy az írás információ. Leképezhető bitekkel, egyesekkel és nullásokkal. Mégis, mily csodálatos a lélek és a matéria, merthogy egy irodalmi mű elgondolkoztat, nevetésre-sírásra késztet, míg egy politikai újságíró cikke pusztán tényeket közöl. Még az is megeshet, hogy a szavak nagy része mindkét műben azonos.

 

  • Mi különbözteti meg a két írást?
  • Mi hát a különbség az egyesek és a nullák között?
  • Miért jó egy könyv vagy miért nem jó?

Érdekes kérdések ezek, amelyek sokváltozós függvényként adják nekünk az "értékesség", "másság" érzését.

Visszatérve eredeti kérdésünkre, az "írás" fogalmát szűkítsük le ebben a kérdésben az olyan művek kategóriájára, melyet szépirodalomnak is nevezhetünk.

Mindazonáltal ezen kategorizálás sem pontos, hiszen amiről én írok, az inkább az önnevelés, önismeret illetve az "én" gondolatok publikációja. E portál funkciója is ez. Oszd meg, okolj és tanulj, nyílj meg, adj és fogadj. Szeretettel és tisztelettel.

 

A vitaindító kérdésre a válasz, az én válaszom egy aláhúzott "igen". A magányosság szükségeltetik, kell valamiféle hiány. Ha nincsen meg, az író menekül. Rohan a magányba, mert boldogsága egyben veszte is. Szüksége van erre a hiányra.

A szavak és mondatok összeállnak, logikai egységet képeznek térben és időben, képzeletünket mozgósítva elrepítenek távoli tájakra, régmúlt vagy jövőbeli korokba. Láttatnak velünk egy világot, mely ha mégoly valóságos is volt, pusztán annak az, aki ténylegesen megélte a lét rezdüléseit, a korok hangulatait. Nem voltál ott, nem érezhetted az illatokat, agyad nem foghatta fel a városok lüktetését. Neked ez csupán egy álomvilág. Mégis tartalommal tölt el, megéled a megélhetetlent, ott és akkor vagy, szellemed elrepít.

 

Talán akkor jó egy "írás", ha valamiféle kielégítetlen állapotot szüntet meg, valami olyasmit ad, melytől a rendetlenség renddé válik, a bizonytalan bizonyossá, leköti szellemünk kalandos csapongásait, beleélhetővé téve az egyént egy olyan szituációba, amelyben képes azonosulni egy vagy több karakter élményeivel, töprengéseivel, hibáival stb. Magát látja, játszik. Nem ő az. Játszik, illetve eljátszik a gondolattal. A könyv vezet. Egyutas, váltó nélküli vonaton robogsz, mely egységétől nem vagy képes eltérni. Kinézel az ablakon, tájakat, korokat látsz. Arcok suhannak el melletted, szavakat, gondolatfoszlányokat kapsz el, forgatod a fejed ide-oda. S közben tapasztalsz. Eljátszod, hogy te is lehetnél az. Szerelmes, magányos, nyerő vagy vesztő pozícióban, morálisan magasan lebegve vagy a földön csúszva. Kegyelmet kérsz vagy dacosan felemeled fejed, s nem engedsz. Mindez te vagy, mégis nem veled történik. Nincs letérés az útról. A könyv egyszerre börtönöd és megszabadítód.

 

Meggyőződésem, hogy nem kell keresni a könyvet.

 

A könyv megtalál téged. Bemész egy könyvesboltba, céltalanul lézengsz, nézegeted a polcokat, mely roskadásig telítettek a könyvekkel. És mégis, a lelki csatornák irányítanak. Ne keresd, megtalál. Odamész a polchoz és leveszed. Szinte vonz, lehet a borítója tépett, nyúzott. Nem érdekes. A tartalom a lényeg. A zene is megtalál. Fogva tart. Egalitárius a könyv.

 

Felborított állapotot rak egyensúlyba. Írsz. Oka a megosztás. Lehet ez öröm, fájdalom, tapasztalat. Nem hiszek abban, hogy az írás öncélú lenne, vagy pusztán exhibicionista hajlamunk, törekvéseink levezetésére szolgálna. Nem. Az írás valaminek a manifesztációja, oldás és kötés. Írsz, ha fájdalmad van, írsz, ha örömöd van. Megtisztulás. Az írás sok esetben purifikáció. Gyóntatószék, papod a papír kinek megvallod bűneid. Nem kérdez, s te mégis vallasz. Nehéz szerep. Kérdéseidre senki sem felel, egyáltalán képes vagy megfogalmazni a kérdéseid? Ha igen, akkor már a válaszok is léteznek.

 

Egyre jobban szeretem a verseket.

 

Aki képes matematikai pontossággal a legmélyebb lelki síkokat érinteni, minden ideg és lelek szálamat megmozgatni, az zseni. Annál szebb nincsen számomra. Két merőben eltérő világ egyesítése, melyben a matéria egyesül a spirituális világgal. Jin és Jang. Fény és árnyék. Mintha két egyesíthetetlen anyagot egy isteni kovács egybegyúrt volna. A zene is pontosan ilyen.



Oszd meg, ha tetszett!
Facebook! MySpace!
Utolsó frissítés ( 2008. June 24. )
 

Hozzászólások  

# Bogi 2007-10-28 15:05
vitaindító kérdésre... elég rég íródott a cikk, kár, hogy nem lett vita, én is szívesen...
bár nem nagyon lenne mivel, mert egyetértek, legalábbis az előttem szólóval. :-)
# ez így vanandras.tozzi 2007-10-28 15:31
a legjobb könyvek magtaláltak vagy rávilágítottak...
:-Ö
az íráshoz magány kell, vagy düh vagy szerelem vagy vagy...
az olvasáshoz is jó magány, de ne légy magányos... mert akkor nincs kivel megosztani az élményt
# Bogi 2007-10-28 15:46
akkor most mi is az a magány? nem az egyedüllét, ugye?
hogyan teremtesz magányt a fent említett dolgokhoz, hogy közben ne légy magányos?
# Morda 2007-10-28 16:52
a magány nem egyenlő azzal,hogy egyedül vagy. Lehetsz magányos úgy is,hogy 100 másik emberrel vagy együtt. Az íráshoz meg egy hatalmas érzelmi töltett kell. A magány csak olyan szinten kell hozzá,hogy te magadban legyél magányos egy kicsit,hogy semmi ne vonja el a figyelmedet az írásról magáról....
# Bogi 2007-10-28 17:28
ezt értem én, de ahhoz, hogy figyelni tudj, elég az egyedüllét. miért kell, hogy magányos légy? és miért kell, hogy a magányos szóhoz negatív érzések párosuljanak az emberekben?
# Morda 2007-10-29 18:57
azt nem tudom,hogy a magányos szóhoz miért társul negatív értelem. Azonban, az én számomra az íráshoz nem kell,hogy egyedül legyek, tőlem az egész család itt ugrálhat körülöttem. Csak az a fontos,hogy a fejemben, lelkembe legyek egyedül.Mert ilyenkor kikapcsol minden más érzékem és csak én vagyok,meg a gondolataim.Azért kell a magány,hogy semmilyen egyéb gondolat ne vonja el a figyelmet az írástól.Vagyis minden egyéb gondolat megszünik létezni.Én nem negatív értelemben vagyok magányos ilyenkor,csupán önző mondon,csak magamra és az éppen alakulo mondatokra figyelek...
# Bogi 2007-10-29 21:25
igen ezt is értem, de akkor tudná nekem valaki definiálni az "egyedül" és a "magány" fogalmát?
egyébként szépen közvetítetted, hogy neked mit jelent,bár, én spec nem nevezném önző állapotnak. :-)
# Morda 2007-10-30 10:42
az egyedüllét az a fizikai, a magány meg az érzelmi egyedüllét.Ez a két szó annyira összekapcsolodo tt,hogy szinte nem is lehet külön választani...Sajnos én személy szerint nem tudom definiálni ezt a két fogalmat...az önzö szót idézőjelbe akartam tenni :-)
# Bogi 2007-10-30 11:15
hmmm... azért fura ez, mert a magányhoz valóban negatív érzések kapcsolódnak. de akkor ez azt is jelenthetné, hogy az íráshoz tulkép szomorúnak kéne lenni...
a minap olvastam egy beszélgetést Müller Péterrel, ő mondta:
"Karinthy Frigyesnek van egy nagyon figyelemre méltó gondolata. Azon tűnődött, hogy miért nem tudott szomorúan, depressziósan írni, miért csak akkor, ha az öröm elborította. És rájött arra, hogy azért, mert a szomorúság és a depresszió nem a lelkünk valóságos állapota. Amikor szomorú volt, nem a valóságban járt. Az ember a valóságban akkor jár, amikor az öröm állapotában van."
# Morda 2007-10-30 12:59
hát tényleg fura,de ez az idézet tetszik és belegondolva igaz is :-) szomorúan nem lehet írni
# Bogi 2007-10-30 13:58
no. akkor örömteli magányban? :-x
# Bogi 2007-10-30 14:32
hihi. kijácva a rencer.
# Morda 2007-10-30 14:56
örömteli magányban?!Ez érdekes kérdés.Nem tudom,ez már kezdi meghaladni a képességeimet,b ár nevezhető a dolog örömteli magánynak,de.... na jó ezen e kérdésen még rágodom egy kicsit.majdcsak kitalálok vmi értelmeset! :-)
# ...maho 2007-10-30 15:06
technikai hozzászólás
# Bogi 2007-10-30 19:31
Maho kedves, a magányra a technikai, vagy a hozzászólás vonatkozik?
# maho 2007-10-30 19:46
:-) maga provokál,Drága
# Bogi 2007-10-30 19:52
ígérem nem teszem, ha érdemben is hozzászól ;-)
# Melesse 2007-11-14 19:56
Sziasztok!

A felvetett kérdés meglehetősen érdekes. Én személy szerint nem tudok írni, csak akkor, ha be vagyok fordulva. Úgy értem, depis vagyok. Nem tudom, valahogy kikívánkoznak olyankor a szavak. És nem vágyom társaságra sem. Épp csak a magaméra. És furcsa módon évszakokhoz is kötött az alkotási kedvem: ősszel és télen születnek a legjobb írásaim.

Ha ebbe kicsit jobban belegondolok, akkor igen, egyetértek, kell a magány az íráshoz. Engem az is zavar, ha vannak a közelemben. Nem szeretem, ha zizegnek körülöttem. A pezsgés elvonja a figyelmemet. Meg aztán, ahhoz, hogy lelkem legmélyéről elő merjenek bújni a szégyenlős gondolatok, nyugalom kell.
# Melesse 2007-11-14 20:09
A témához kapcsolódva elmesélek nektek valamit, ami ma történt velem.

A héten meghírdettem itt Kecsin, hogy irodalmi önképző kört indítok. Tettem ki plakátot a legforgalmasabb helyekre, kávézókba, teázókba és vittem el iskolákba is. Az irodalmi körünk ugyanis kezd kiöregedni, és kellenének a fiatalok. Megpróbáltam összeszedni őket.
Mindent klasszul kitaláltunk, izgatottan vártam a mai napot. Elkérem a terem kulcsát, felmegyek, leülök a tanári asztalhoz és várok... várok... és nem jön senki... de senki az ég egy adta világon.
Először rettenetesen elkeseredtem. Nem értettem, miért kaptam ezt a pofont. Egy százezres városból nem lehet összeszedni 20 embert? Ez nekem magas. Aztán letörtem, elmentem a Nekem 8-ba (teázó) és elpanaszoltam a dolgot Dórinak, aki segített volna órákat tartani, magyar-újságíró szakon végzett. Azt mondta, semmi gond, jövő héten is menjek el, hátha csak érési időre van szüksége a dolognak. Meg aztán holnap (11.15.) felolvasó est lesz náluk, ahol szintén kihírdetik ezt a lehetőséget, menjek el, aztán lesz, aminek lenni kell.
Egy szó, mint száz, nem adjuk fel egy könnyen! :-) Úgy is megtaláljuk a fiatalokat, akárhova bújtak is!
# Reldom 2007-11-15 12:23
Hajrá Melesse! Nagy szükség van manapság az ilyesmire!
# Bocanova 2007-12-22 20:18
Jaja, bólogató jánoska vagyok, egyet kell értenem. Hányszor van, hogy eszembe jutnak leírható(leíran dó?) gondolatok, és ha nem használom ki a magány adta remek lehetőséget, szépen el is illannak. Más kérdés, hogy ezeket kell-e hajkurászni tovább... Apró személyes: a gyerekeimnek írok naplót, hogy ha majd alkalmas pillanatot lelek, odaadom Nekik. Érezzék, hogy a muter miket érzett Velük kapcsolatban. Minden esetben kell valamilyen felemelő élmény a Hozzájuk intézett sorok születéséhez, ami bármi lehet, lényeg, hogy az érzelmektől megmámorosodjam , dacára annak, hogy nem nyálas csöpögésbe fordulnak az írásaim...:-) bocs a személyeskedésé rt.

A hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak engedélyezett!

< Előző