JoomlaWatch Stats 1.2.9 by Matej Koval
Főoldal arrow Publikációk arrow Közélet, agora arrow Vivien kalandjai - Bűnös internet?
Vivien kalandjai - Bűnös internet? PDF Nyomtatás E-mail
Felhasználói értékelés: / 9
LegrosszabbLegjobb 
Írta: Maholányi Zsolt   
2007. September 24.

Bűnös internet?Vivien 12 éves, átlagos kislány. Budapesten lakik. Nemrég otthonába a szülei bekötötték az internetet. Vivien jó tanuló, jól nevelt kislány, éli a sulis mindennapokat a pubertáskor küszöbén (vagy éppen benne). Vivien az iskola után hazamegy. Szülei általában ilyenkor még nincsenek otthon, így internetezhet kedvére. Sokszor esténként is elmennek, akkor is csak ő van otthon az öccsével. Ilyenkor is szabad a pálya. Az internet Vivien számára megannyi ismeretlen dolgot tartogat. Nem is sejti mennyit... Természetesen Vivien nem létezik. Bevallom az ötlet nem az enyém. Az Index.hu már végzett ilyen felmérést nemrégiben, de úgy éreztem nem foglalkozik vele elég mélyen, nem bontja ki a jelenség hátterét, és nem ad alkalmat a vitára. Úgy gondoltam a Prokontrán is helye van a témának. Lássuk, mire jutunk.

 

 

Az egyik legnépszerűbb chat szolgáltatást nyújtó oldalt látogattam meg. Regisztráltam magam egy 12 éves kislányként, Vivien995 nickkel. Beléptem a 10-14 éveseknek fenntartott szobába...

 

20:21 [x1] szia
20:21 [Vivien995] szia
20:22 [x1] hol laksz?
20:22 [Vivien995] bp
20:22 [x1] korod?
20:22 [Vivien995] 13
20:22 [Vivien995] tiéd?
20:22 [x1] 19
20:23 [x1] nem lenne kedved egy kis pénzt keresni?
20:23 [Vivien995] hát
20:23 [Vivien995] attól függ
20:23 [Vivien995] mivel
20:24 [x1] egy fiúval kéne együtt lenned
20:24 [Vivien995] hogy érted?
20:24 [x1] lefeküdni vele
20:25 [Vivien995] ahoz szerintem fiatal vagyok :-)
20:25 [x1] ne viccelj már
20:25 [x1] :D
20:25 [Vivien995] 13 éves leszek
20:25 [x1] ennyi idősen is sokan csinálják már :D
20:25 [Vivien995] lehet
20:26 [x1] meg ha még szűz vagy legalább kipróbálod
20:26 [x1] tök jó szexelni
20:26 [Vivien995] biztos :-)
20:26 [x1] nos nem lennél benne?:D
20:26 [Vivien995] hát
20:27 [Vivien995] félek az ilyesmitől, az az igazság
20:27 [x1] akkor ez pont jó alkalom olyanal csinálhatnád aki tapasztaltabb mint te és figyázna rád :D
20:27 [x1] vigyázna
20:27 [Vivien995] és hol kellene?
20:28 [x1] az végülis mind egy ha benne vagy kitaáljuk hol :D
20:28 [x1] és mennyit kérnél a szexért?:)
20:28 [Vivien995] és te lennél a fiú?
20:28 [x1] szerintem igen vagy esetleg a haverom
20:29 [Vivien995] nem tudom, nem gondolkoztam még ilyenen
20:29 [x1] van amúgy msned?
20:29 [Vivien995] igen, van
20:29 [x1] és fotód is?:D
20:30 [Vivien995] fénykép? igen, van
20:30 [x1] küldesz?
20:30 [Vivien995] hát, anyu azt mondta, hogy ne küldjek képet senkinek
20:30 [x1] :)
20:31 [x1] ne mond meg neki
20:31 [x1] úgyse tudja meg
20:31 [x1] légyszi
20:31 [Vivien995] hagy gondolkozzak még
20:31 [x1] oksa
20:32 [x1] de azért az msned addig megadod?:D
20:32 [Vivien995] azon is hagy gondolkozzak
20:32 [x1] oksa
20:36 [x1] szólj ha jutottál valamire
20:36 [Vivien995] oké
20:36 [Vivien995] mindjárt visszajövök, anyu hív
20:36 [x1] jó
20:36 [x1] szólj ha vagy
20:36 [Vivien995] rendben
20:40 [x1] vagy?
20:45 [x1] ??


20:07 [x2] szia
20:07 [x2] korod?
20:07 [Vivien995] szia
20:07 [Vivien995] 13
20:07 [x2] én 17
20:07 [x2] baj?
20:07 [Vivien995] nem
20:07 [x2] van msn ed és kamod?

 

21:34 [x3] szia cica van kedved msn-sexelni?van kamom is..!
21:34 [Vivien995] szia
21:34 [Vivien995] hogy érted?
21:36 [x3] mit?
21:37 [Vivien995] msn sexelni
21:37 [x3] szeretnél?
21:37 [Vivien995] mi az?
21:38 [x3] van msn-ed:
21:38 [x3] ?
21:38 [Vivien995] van
21:38 [x3] cimed?
21:38 [Vivien995] miért kell neked?
21:39 [x3] hát csak kiváncsi vok rád bj?
21:39 [Vivien995] hát, anyu azt mondta ne kapcsoljam be ű
21:39 [x3] ok
21:39 [x3] és képed?
21:40 [Vivien995] van
21:40 [x3] azt azért küldesz?
21:41 [Vivien995] nem
21:41 x3 befejezte a beszélgetést.


21:42 [x4] nedves a punid?

 

21:31 [x5] szia
21:31 [Vivien995] szia
21:31 [x5] korod?
21:32 [Vivien995] 13
21:32 [Vivien995] te?
21:32 [x5] 15
21:33 [x5] pasid van?
21:33 [Vivien995] nincs :-)
21:33 [Vivien995] csak 13 éves vagyok
21:33 [x5] nekem se csaj sajna
21:37 [x5] camod van?
21:38 [Vivien995] van, miért?
21:38 [x5] nekem is van
21:38 [x5] nem akarsz velem cammasztizni 1-et
21:38 [x5] én is te is
21:39 [Vivien995] az mit jelent?
21:39 [x5] nem tudod?
21:39 [x5] semmi baja nem történik senkinek
21:39 [Vivien995] nem
21:39 [x5] meg senki nem tudja meg mert
21:39 [x5] hosz csak camon van
21:40 [x5] én maszturbálok farkammal,meg verem
21:40 [x5] te meg puncit, meg cicit, feneket
21:40 [x5] mutatod
21:41 [Vivien995] hát, anyuék nem örülnének neki azt hiszem
21:41 [x5] de nyugi nem tufják meg
21:41 [x5] nekem se tudták meg soha
21:41 [x5] meg semmi bajod nem lehet
21:41 [Vivien995] és ha bejön anyu?
21:41 [x5] azt ugyis hallod mikor megy és kinyomod camot
21:41 [x5] én is ezt szoktam nyugi
21:42 [x5] na, vegyelek fel msnre, vagy veszel?
21:42 [x5] semmi bajod nem lehet
21:42 [x5]
Az email cím védve van a spam botoktól, a megtekintéséhez a JavaScript bekapcsolása szükséges
21:42 [x5] vegyél fel
21:42 [x5] am eddig mindenki élvezte
21:43 [x5] na, itt vagy???????????????????
21:44 [x5] ??????????????????
21:47 [x5] irjál
21:47 [x5] .....

21:16 [x6] kiverem msnen ok?
21:16 [Vivien995] tessék?
21:18 [Vivien995] ?
21:19 [x6] kiverhetem neked webkamba?
21:21 [Vivien995] hogy érted?
21:21 [Vivien995] nem értem
21:40 x6 kilépett...


A történet vitán felül elszomorító. Annak ellenére is, hogy ezekre az oldalakra több száz "hozzám hasonló" fiatal lép be, és az ehhez hasonló dialógusok mindennaposak. A gyanútlan fiatalok a verbális ocsmányságok eltűrésén kívül valódi veszélynek is ki vannak téve. Elég egy megnyerő stílusú beszélgetőpartner, aki valami tényleg izgalmassal kecsegteti a fiatalt. Akár személyes találkozó is létrejöhet, ahol bármi megtörténhet. Az egészséges szexuális fejlődésre sincs túl jó hatással. A családomban is van egy hasonló korú kislány, és féltem őt. Nem tudom mi lehetne a megfelelő út. A vasszigor? A bizalom és a túlzott liberalizmus?


Hol a hiba a gépezetben? Vagy ez a civilizáció mellékhatása? Ki a hibás? Mi, akik bekötöttük az internetet otthonunkba? A szolgáltató, aki lehetővé teszi a chat-elést? A technikai vívmányok, amik a szobánkba ( a lányaink szobájába ) hoznak bárkit, legyen az jóbarát, beszélgetőpartnert kereső fiatal, vagy szexuálisan aberrált személy? Vagy a fenti dialógusok szereplői, a tesztoszteron hatásait felfedező kamasz srác, a vén kéjenc, a pedofil? Kérdések, melyekre szeretném, ha együtt találnánk választ.



Oszd meg, ha tetszett!
Facebook! MySpace!
Kapcsolódó írások:
Utolsó frissítés ( 2008. July 16. )
 

Hozzászólások  

# Nem tiltani, beszélgetnizsebi 2007-09-24 07:58
És fel is vetted ezt az úriembert (warez) MSNre, kiosztottad? Undorító emberek vannak...
A szülő is hibás (elvileg), de nem sokat tehet az ellen, hogy a gyereke ne internetezzen, mert ha otthon nem tud, megteszi az iskolában, vagy a zsebpénzét netcaféban szórja el. Talán mégsem a tiltás a megoldás, hanem el kell neki magyarázni, hogy veszélyben van, lehet. Mert azért a chaten vannak értelmes emberek is (attól függ, melyik chat). A páromat is ott ismertem meg. Azóta meg nem chatelek, maximum MSN-t használok, hogy ismerőseimmel beszéljek, megkímélva magam hasonló dolgoktól.
# wildhoney 2007-09-24 08:33
Szomorú, én nem tudok rá megoldást...
# zsebi 2007-09-24 08:52
Részemről mindenesetre köszönöm a cikket: "örülök", hogy erre is próbálunk választ találni, erről is beszélünk. Mert ezen más nem, csak mi változtathatunk , leendő szülők (majd valamikor).
Kényelmes dolog szolgáltatókra fogni az ilyen zaklatásokat, de úgy gondolom ez akkor is elsősorban a szülők felelőssége, hogy figyelmeztessék a gyereket (meg a tanároké is). A szolgáltató arról nem tehet, hogy perverz emberek vannak. Erről is a perverz emberek szülei stb tehetnek (milyen volt a gyerekkora például). Minden a gyökerktől indul.
# pappemoke 2007-09-24 10:01
Itt nem a szolgáltatót kell hibáztatni. Annak ehhez semmi köze. A chatszobákban elvileg vannak moderátorok, nem? Vagy nem mindenhol? Elvileg nekik kéne odafigyelni, hogy normális kommunikáció follyon. Ami az internetet illeti, szerintem a tizen egynéhány éves gyerekeknek, még inkább biciklizni, rohangálni, suli után együtt lógni valamelyiküknél , meg hasonló klasszikus dolgokat kéne művelni, és nem a gép előtt görnyedni naphosszat. Ez nem csak a lelki egészségükre, de a fizikumukra is káros. Az állandó üléstől tönkremegy a gerincük, a monitorbámulást ól a szemük. Éshát tényleg, az, hogy egyesek az internet arctalanságát használják ki a perverzióik kiélésére, az is veszélyes. Az ilyen fiatalok lelke még nagyon nyitott, így fokozottan sérülékeny. Egy ilyen perverz állat komoly, akár életre szóló károkat okozhat. De vajon mitől perverzek az emberek? Amikor én voltam 13 éves (ez 11 éve volt), ilyesmiről még nem nagyon lehetett hallani. Nem lehet, hogy ez a túlzott szabadság, erkölcsi értékek nulla világ a bűnös? Hogy túl liberálisak lettünk? Hogy már nincsenek határok, mindent szabad, mert, ha nem vaskalapos, unalmas, divatjamúlt, erkölcscsősz vagy?
Hogy mit tegyünk? Viselni kell a megbélyegzést és a kellemetlensége t. Ragaszkodni kell az értékeinkhez, mégha az mások számára furává is tesz. Ha majd egyszer gyerekeink lesznek, őket is ebben a szellemben kell felnevelni. A kérdés csak az, mennyire lesznek ők életképesek majd az akkori világban...báránykák a farkasok között. :sad:
# Lizandra 2007-09-24 15:07
Szerintem ez a dolog kivédhetetlen. Ha valaki chatel, akkor simán belefuthat ilyen visszataszító alakokba. Mindenképpen fontos lenne, hogy felkészítsük a gyereinket arra, hogy ilyen jelenség van,és ha ezzel találkoznak, ne folytassák tovább a chatelést, lépjenek ki. Persze amíg rájönnek, hogy kivel állnak szemben, addig is látnak pár durva szót a képernyőn... De a nettől ma már senkit nem lehet eltiltani csak azért, hogy ne sérüljön. Szóval inkább a felkészítés, felkészülés lehet a (részleges) megoldás. És ez elsősorban a szülők feladata.
# Lizandra 2007-09-24 15:13
Ja, elfelejtettem: szerintem nem az internet a bűnös, az csak egy (sok szempontból rendkívül hasznos) eszköz. A bűnös az, aki abberrált módon használja.
# justmemory 2007-09-24 15:22
hm... ilyen emberek mindigis voltak; vannak és lesznek is. És mivel azt úgysem fogja megtenni senki, hogy pl. IP cím alapján lenyomozza az adott társalgó felet hogy aztán a rendőrség kicsit elbeszélgessen vele ( rendőrség...?! hahahaha ), nem marad más, mint a gyerkőcök felől megoldani a problémát. Otthoni gépre jelszavas belépő, amit a gyerek nem tud ( talán nem áll olyan szinten, hogy fel tudja törni; ha meg mégis, akkor legkevésbé ezektől a chatszobáktól kell félteni :-) ) - zsarnok leszek, de kit érdekel... Sőt, ha igazán szemét akarok lenni, akkor beállítom úgy a gépet, hogy naplózza szépen az oldalakat és akár a chatbeszélgetés eket is... Ettől még nem fogom átharapni a torkát, ha ilyet találok, de le tudok vele ülni ezt megbeszélni, ha előzőleg nem tettem meg... Minden más esetben marad az, hogy a moderátorok figyeljenek erre oda - és itt van a probléma: ugyanis ezeknek az oldalaknak nem áll érdekükben, hogy kirugdossák az "ügyfeleiket"; azon kívül ez kicsit nyílt titokként megy a világban... ( lássuk be, az nem fog bekövetkezni, hogy a chatprogramokat betiltják... ). ( De egyáltalán minek ül egy 13 éves gyerek órákat a számítógép előtt...? És egyáltalán minek chat-el? Ismerkedés... sose értettem még a saját fiatal koromban sem ezt az ismerkedési mániát... Ennyi idősen magukat kéne megismerni, nem mást... illetve mást is, de azt személyesen - pláne, hogy a monitornál nagyobb hazug nincs a világon, adott esetben... mind1, bocsánat ). Megvédeni ettől "Vivient" nem lehet teljesen; talán nem is kell, mert nem árt, ha lassan kezdi látni a "sötét oldalt" is - csak az a probléma, hogy 13 évesen ezt ő még nem biztos, hogy megfelelően tudja kezelni... De ma már annyira másképpen van minden, mint mikor én voltam ennyi idős - akkorát fordult a világ, hogy nem tudjuk tartani vele a lépést. Nap mint nap új problémák merülnek fel és nem jut elegendő idő arra, hogy jó megoldást találjunk a negatív hatások kiküszöbölésére ; illetve olyan gyorsan bevezetnek mindenféle újítást, hogy a kitalálók sem gondolják végig az esetleges hátrányokat... A számítástechnik ára ez különösen igaz volt mindig is, és az is marad...
# Nincs határAtomkukac 2007-09-25 08:42
EMBEREK!!!

Nemtom mit nyafogtok!

Nem szidni kell a pedofilokat,, hanem fel kell dugni a seggükbe a sörétest, és bumm!

Ja, hogy ezt nem lehet? Nekik is kijár a jog védelme?

Akkor minden marad a régiben! Ők csinálják a kis gennyes dolgaikat, a társadalom tisztességes része pedig SZOPJA A F*SZT!

Bocs, hogy ilyen trágár vagyok, de szerintem VELÜNK VAN A GOND!
Nem a pedofilokkal, hanem VELÜNK!!!!

Azokkal, akik kussolnak, akik nem közösítik ki a drogosokat, a csalókat, a tolvajokat.

Nézzetek magatokba. Elmentek egy házibuliba, előkerül a füves cigi. NEM SZÓLTOK!
Megtudjátok, hogy a haverotok megcsalja a barátnőjét. NEM SZÓLTOK!

Akkor mégis mi a francot akarunk?

HA KUSSOLUNK, hagyunk mindenkit megtenni bármit, akkor tessék. Itt a vége.
# Atomkukacnakjustmemory 2007-09-25 10:17
Hát, a sörétesben igazad van :-), node... nem kell szélsőségekbe esni!!! Az, hogy valaki huszon-harminc évesen hetente egyszer-kétszer elszív egy füves cigit, azért, hogy lazítson, még nem a világ vége - azon kívül én sem örülnék neki, ha ezért valaki "szólna". A barátnőset meg pláne az emberekre kéne hagyni - nem az oviban vagyunk... A drogosokon általában segíteni próbálnak - több kevesebb sikerrel ( volt már drogos ismerősöd...? ), de általánosságban elmondható, hogy nem szeretnek a közelükben lenni; csakúgy, mint a tolvajokat és csalókat sem kedvelik. A pedofília, szexuális aberráltság picit más, szerintem... Kicsit azt mondod az előbbi hozzászólással, hogy egyenrangú bűnösökként kell kezelni a pedofilokat a barátnőt-megcsalókkal... és ez így gáz... Azon kívül kinek szólnál...? És Te szólsz egyáltalán...? ( jesszus; tisztára, mint az oviban... ne értsd félre, nem negatív értelemben - csak a szóhasználat ). Lenne egy félmilitarista szervezet APUCI vagy ANYUCI felirattal, akik falhoz nyomnak, mert fényes nappal az utcán megiszom egy üveg sört...? Ugyan. Arról nem is beszélve, hogy ha a fiatal lányok valahogy összetalálkozna k pedofilfélékkel , akkor a szülők arról ritkán tudnak... tehát hogyan szóljanak bárkinek is? "Vivien" szólhatna, de nem fog; legalábbis csak ritkán teszi... A bűnösök kezelése jogilag megint más kérdés; megérne egy külön cikket ;-) Persze nekem, ha apa lennék, egészen más "törvényeim" lennének ilyen esetekre... :-)
# ez kimaradtjustmemory 2007-09-25 10:32
Konkrétan ez a probléma úgy lenne megoldható, ha lassacskán elkezdenénk gondolkodni egy internetes rendőrség vagy valamilyen ehhez hasonló "szervezet" létrehozásán, akik figyelik pl. a chatszobákban zajló beszélgetéseket ( igazából az oda nem való szavakat szűrik ki programokkal ) és utánamennek az "elkövetőnek", elkezdik figyelni a konkrét beszélgetést - ha tényleg komoly a probléma; nem az el-elpottyantott "csúnya szavakra" gondolok... De ez is messzire vezet; hm... mind1; ennyi.
# Reldom 2007-09-25 12:29
justmemory respect!

Atomkukac kissé elvetetted a súlykot. A füvezés és a megcsalás közül durván kilóg a pedofília. Gondolom a társadalmi-szociális érzéketlenségre szerettél volna rámutatni, de ez így ebben a formában meggondolatlans ág. Több cikket is megérne a téma, hogy miért, íme csak néhány érv: az alkohol, a kávé, a tea, a (sima!) cigaretta, és számos gyógyszer is a drogok közé tartozik a szó klasszikus értelmében. Azt pedig már nem is feszegetem, hogy ki a veszélyesebb a társadalomra: egy leszedáltan bambuló füves, egy masszív alkoholista, vagy egy pedofil. A megcsalásnak pedig mindig oka van...
# Vivenmaho 2007-09-25 12:30
Érdekeseket írtok, kár, hogy nincs időm reagálni :zzz
# Kérdésmaho 2007-09-25 13:34
A pedofilt bűnözőnek, vagy betegnek tekintjük?

Egyébként a chat-en Vivien nem sok pedofillal találkozhat (persze bárki regisztrálhat 20 évesként is). A 15-20-30 évesek voltak a zaklatók főleg.
Abban gondolom egyetértünk, hogy egy 19 éves , aki vonzódik egy 13 éveshez, nem feltétlenül pedofil.
Itt az arcnélküliség okozta felbátorodás okozza a kivetkőzéseket szerintem. Az életben valószínűleg ezek ugyanolyanok mint az átlag, és úgy is viselkednek.
# mahonakReldom 2007-09-25 14:17
és gondolom a cikk is ezt a témát próbálta feszegetni eredetileg, hogy arc és így felelősség nélkül a fiatalok (és a már kevésbé fiatalok) miként viszonyulnak egymáshoz és ez milyen hatással lehet ez rájuk.
A pedofília bűn, a pedofil pedig szerintem elősorban mentálisan beteg.
Tinédzser korban az effajta megnyilvánuláso k talán inkább a kíváncsiságnak tudhatóak be, mint egy modern papás-mamás. A különbség kb annyi, mint a "Gazdálkodj okosan!" és bármelyik mai számítógépes lövöldözős játék között.
# good pointjustmemory 2007-09-25 14:37
Ebben tökéletesen igazad van Maho - és itt jön a beteg dolog: mi késztet valakit arra, hogy 19-30 évesen 13 éveseknek "tegye a szépet"...? Arcnélküliség, na igen. De abból a sok arcnélküliből nem mindenki éli ki aberrált vágyait, amint leül számítógépezni. Ez az új kor hozta "betegség", ami valójában nem az, csupán annak az eredménye, hogy civilizáltság címén korlátok közé szorítjuk magunkat. A virtuális világ hatalmas szabadságot adhat, de éppen ezért meg kéne tanulni normálisan használni ( és felügyelni ). Ettől persze még nem normális 13 éveseket zaklatni, és a számítógép előtt kivetkőzni magukból, miközben meg az illető "olyan, mint egy átlagember"... A pedofíliát nem hiszem, hogy betegségnek kéne tekinteni, mivel pl. a homoszexualitás t sem lehet egyértelműen akként kezelni... Meggyógyítani ezeket az embereket a szó klasszikus értelmében nem lehet ( fura dolog ez, mivel nekik az a normális - mintha valaki azt mondaná, hogy neki nem izlik a hús, ezért nem eszik többet; míg pl. én el sem tudnám képzelni, hogy többet ne egyek valami szaftosat... ). Börtönbe sem zárhatod őket egészen addig, míg valamit ténylegesen nem követnek el ( szánalmas, hogy addig kell várni... ). Akkor mi legyen velük...? Megbélyegzés, kiközösítés, fejlövés...? Vagy legyenek olyan megtűrt tagjai a társadalomnak, akikre fél szemmel valaki mindig figyel? Messze kalandoztam, elnézést...
# Tegyük fel...maho 2007-09-25 16:41
Tegyük fel, hogy betegek. Hitler és Sztálin fejében is volt vmi nem egészséges, mégsem betegeknek tekintjük őket. Egy őrültekházából kiszabaduló, majd 10 embert lemészárló skizofrént is elsősorban gyilkosnak nevezünk, és valahol hátul eszünkbe jut, hogy ő beteg (is).

Más: Az internet cenzúrázását, figyelését a szabadságjogok két lábbal történő sárba tiprásának értelmezném, és vehemensen utasítanám el!
# justmemory 2007-09-25 19:27
...ezért nehéz meghúzni a határt, Maho. Az egyik felem azt mondja, hogy persze, engem csak ne figyeljen meg senki; de akkor hogyan lehetne kiszűrni a "cheatereket"...? Cenzúra egyébként már így is erősen van, megfigyelés dettó... Elutasíthatod, de nem tehetsz ellene semmit; illetve ha kiköltözöl az "istenhátamögé", akkor nem kell ilyesmitől félned. Nem ide tartozik, de egy példa: múltkor láttam egy filmet a Google-ról. Egy emberke azt állította, hogy azért nem használja, mert a puszta kereséssel is adatokat rögzítenek rólad ( illetve arról, aki a gépedet használja ) és elég sokáig meg is őrzik ezeket: pl. biztosan tapasztaltad már, hogy ha elírsz egy szót, akkor kiad ugyan találatokat, de tesz egy javaslatot is a helyes szóra - ha több helyes is lenne, akkor azt annak alapján teszi, hogy előzőleg milyen szavakra, milyen témákra kerestél rá a leggyakrabban... Egyébként ezt is lehetne kultúráltan csinálni - ha már itt tartunk, ajánlom megnézésre a Ghost in the shell animét ( ennek kapcsán a sorozatot elsősorban ); a környezetet érdemes figyelni, amiben játszódik...
Az elmegyógyos emberek felügyeletét pedig éppen az általad említett okok miatt ugyanannyira komolyan kell venni, mint a bűnözőkét ( hangsúlyozom: ugyanolyan komolyan, nem ugyanúgy ); persze betegségtől függően... Ilyen szempontból egyébként szerintem nincs különbség. Hülyén hangzik, de " van a jó ember és van a rossz", függetlenül attól, hogy társadalmilag ezt hogyan nevezzük. Nekem vagy másnak ártott, ez a lényeg... Egyébként Hitlert és Sztálint azért betegnek is tekintjük. De mondom, ez teljesen lényegtelen, mivel - lehet kicsit közhelyes - az embert a tettei határozzák meg...
# :)maho 2007-09-25 21:46
A Google nem azért ajánl fel elírás ellen lehetséges keresési célokat, mert azt te már kerested, hanem azért, mert valakik, sokan már keresték. A Google igazi mamutcéggé fejlődött, aminek óriási adatbázisai vannak.
Tényleg tárol rólad infót, mégpedig azt, hogy milyen IP címről, mikor, mit kerestél. Egyebet nem. Ez elvileg a keresés hatékonyságát növeli. Az adatbázisokat, megfelelő gyanú esetén az amerikai hatóságoknak kiadják. Pl ha sokszor keresel rá arra, hogy "hogyan vezessünk repülőt a tornyokba" akkor lehet, hogy szarban leszel.
Egyébként az internet biztonságos :-) bármilyen hihetetlen, a géped által küldött infók nem vészesek és többségük technikai jellegű infó....ez is csak olyan "egyszerű", mint amilyennek látszik... :zzz
# justmemory 2007-09-25 23:15
:-) engem is megihletett a téma... Egyébként én arra gondoltam, hogy minden információt fel lehet használni valamire, legyen az csak egy IP cím, vagy bármi más. Félreértés ne essék, nem rettegek egy sötét jövőtől; ezek csak tények. :-)
# bővítsük a körtmaho 2007-09-25 23:41
Igen, de az IP cím , amit a google tárol, egyszerű adat, szám. Információvá akkor válna, ha ezzel a párhuzamosan a net szolgáltatód megőrizné azt a táblát, amiben benne van, hogy egy IP címet mikor ki kapta meg. Ezekre viszont a hazai szolgáltatóknak nincs kapacitása.

Kicsit elkanyarodtunk a témától :-)

Viszont gondolkoztam.
Vonjuk be a történetbe x5-öt. Az egyszerűség miatt hívjuk Pistikének :-). Pistike - mint láttuk - 15 éves. Észrevette pár hónapja, hogy valami megváltozott...A dugóspuska helyett a női keblek kezdték el jobban érdekelni. A suliban kicsit leromlott az átlaga, de leszarja. Anyu, apu szintén bekötötte a netet, és kinyílt a nagyvilág. Dolgozik a tesztoszteron. Pistike kicsit továbbmegy. A chaten fiatal (hozzá hasonló korú) lányoknál próbálkozik, így találta meg Vivient. Webkamos játékokat ajánl neki, mivel a hőn áhított női keblek még messze vannak, hogy másról ne is beszéljek.
Kérdés: ki a hibásabb. Vivien anyja apja, vagy Pistike szülei? Egyáltalán hibásak-e? Mivel ezt írtátok legtöbben. A hormonoknak gátat szabni pubi korban lehetetlen. A kor vívmányait használja ahhoz, hogy rendben legyen. Nos? :-)
# Reldom 2007-09-26 09:00
Tegnap este "Vivien barátnője" Dóri is chatelt egy kicsit. Dóri XI. századi leányzó némi humorral, és habár az internetet nemrég köttették be, a suliból és magazinokból már kb. 11 évesen megtanulta az "alapfogalmakat". És elnézve a szomszédunkban az általános iskolás lánykákat, napjainkban talán ez a típus alkotja a többséget. Lássuk mire jutottak vele ezek a rossz, gonosz tesztoszteronfü ggő srácok:

21:14 [f1] szia
21:14 [dorika113] szia
21:15 [f1] msn camsex?
21:16 [dorika113] no cam no sex
21:16 f1 befejezte a beszélgetést.

21:13 [f2] hogy vagy?
21:14 [f2] hány éves vagy?
21:16 [dorika113] 13
21:17 [f2] megnézed ahogy verem a farkam camba?
21:17 [dorika113] csak akkor, ha sajtreszelővel vered
21:17 [f2] :D
21:17 f2 befejezte a beszélgetést

21:24 [f3] sya
21:24 [f3] egyedül vagy?
21:24 [dorika113] nem, itt van a haverom Freddy Krüger is
21:25 f3 befejezte a beszélgetést

21:28 [f4] szia
21:28 [f4] szoktál chatszexelni?
21:28 [dorika113] helló
21:28 [dorika113] nem igazán
21:29 [f4] és van kedved kipróbálni?
21:29 [dorika113] végülis, attól még senki sem lett terhes :-)
21:29 [dorika113] mutasd mit tudsz
21:30 f4 befejezte a beszélgetést


szerintem legalább olyan tanulságos, mint Vivien esete :roll:
# justmemory 2007-09-26 09:15
Reldom - ez vicces! Valójában nem az, de ha a mai fiatal lányok így tudják/tudnák kezelni az ehhez hasonló eseteket, akkor nem hiszem, hogy túlzottan félteni kell őket... De mindenképpen oda kell erre figyelni.
Maho - tényleg picit elkanyarodtunk, részben ezért is írtam cikket...:-) "Pistike" esete elgondolkodtató . Nem gondolom, hogy az internet bekötése miatt a szülőket hibáztatni kéne. Én a magam részéről annyit tudnék tenni, ha "Pistike" apukája lennék, hogy megpróbálok sort keríteni egy amolyan apa-fiú beszélgetésre. Persze az is előfordulhat, hogy az új vívmányok új szokásokat hoznak magukkal...
# pappemoke 2007-09-27 15:07
hello. Most jutott eszembe, hogy valamelyik nagybecsű kereskedelmi adó, valamelyik nagybecsű híradó utáni bulvár műsorában mutattak nem régen egy párost, akik pont az ilyen pedofilokat szivatják. Felveszik őket, meg hasonlók...már nem emlékszem konkrétan, de ők is ezzel a témával foglalkoztak. Sajnos nem nyilatkozhattak arccal, mert, amit ők csinálnak, az sérti a személyiségi jogokat, így nem vállalhatták a kilétüket. Az tuti, hogy két huszonéves srác volt. Fura, hogy egyes esetekben a jóért harcolók vannak inkább veszélyben... :sad:

Reldom: Tényleg vicces. Én nem is az ilyen felvágott nyelvű lánykákért aggódom...láthatóan remekül lekezelik a helyzetet...vagy már csak ilyen van? :-)
# justmemory 2007-09-27 15:19
Emőke, sajnos igazad van - elkeserítő, hogy a jóért harcolók vannak veszélyben, de mikor a törvényeket megalkotják, nem tudnak olyan kitételt tenni, hogy ha jóért csináljuk akkor lehet, ha meg rosszra használjuk, akko az bűn. Ha egy ember személyes adataival visszaélnek, akkor az bűncselekményne k minősül a hatályos törvények szerint... A magam részéről pont ezért nem szeretem a jogot, mert annyira... nem is tudom normálisan megfogalmazni; egyszerűen idegesítő néha... ( egyébként szerintem azért sem mutatják sokszor a nyilatkozók arcát ilyen esetekben, nehogy valaki esetleg megkeresse őket... ). Azzal egyébként, hogy felveszik őket, sokat nem érnek, mert én még nem láttam kiplakátolva, videót kirakva, hogy: ő és ő pedofilok, vigyázat! Ennek így szerintem nincsen sok értelme...
# pappemoke 2007-09-27 15:39
pedig valami ilyesmit csinálnak. Nem emlékszem pontosan, csak arra, hogy valami hasznosat műveltek, és most, hogy olvastam a hozzászólásokat eszembe jutott. :-) A gyerekinket majd belevalónak kell nevelni, olyannak, mint Reldom példájában levő kiscsaj. Iszonyat, hogy mi megy a sulikban mostanában, és tartok tőle, hogy ez rosszabb lesz. Ha mimózalelkű csemetéket nevelünk, azokat ki fogják készíteni... :sad:
# justmemory 2007-09-27 16:11
:-) ez így van. Ugyanakkor... Még 12.es koromban esett meg velem a gimnáziumban, hogy egy kiselsős, aki a derekamig alig ért fel, nekemjött, mert hülyéskedett; és nemhogy azt nem mondta volna, hogy bocs, hanem még rámförmedt, hogy: Mit csinálsz, hülye? Nyílván később sem kell majd félteni, de azért én nem szeretném, ha a gyerekeim ilyenek lennének... Egyszerűen néha ott tartok, hogy nem érdemes, mert ha picit is úgy neveled, hogy legyen empatikusabb, vagy ilyesmi, akkor kikészítik, ha meg "az életre" nevelem, akkor bunkó lesz és ostoba... És neki egyik sem lesz jó... De ez megint más téma. :-)
# Nem más témamaho 2007-09-27 18:28
Épp ez az egész téma lényege. Mindkét oldalról (Pistike, Vivien) a szülőké a felelősség. Hogy neveljük a gyereket? Tökös csávónak, aki aztán lehet, hogy Pistike lesz, vagy értelmesen, és akkor Vivien (ez lehet fordítva is akár).
A pedofilok tényleg más téma. A chaten is kevesebben vannak valószínű. Ez egyértelműen hatósági ill. egésszégügyi probléma, mint társadalmi. A pedofilok nagyrésze megszegi a törvényt, tehát felelősségre vonható/kezelhető/kényszerkezelhe tő/és...most csúnyát mondok, pedig létezik, kasztráltatható . Ui ha egyetlen kiskorúról készült félreérthetetle n képet is tárol otthon a számítógépén, azért már lehet lapozgatni btk.-t.
# justmemory 2007-09-27 23:03
Ebben igazad van Maho, de gondolj arra is, hogy a szülői nevelés csak egy bizonyos szintig "hatékony" - úgy értem, hogy sok esetben a társak válnak mérvadóvá. Az megint más kérdés, hogy ettől még törekedni kell a normális nevelésre, ami alapján aztán a szociális beilleszkedését helyesen meg tudja oldani ( húú de furán hangzik, de azért remélem érthető... :-) ), csakhogy ez sokszor - főleg manapság - komoly probléma.
A pedofilok kasztrálása sem feltétlenül megoldás, mert sokszor szerintem nem a szexuális kielégülés ilyetén formájára "hajtanak"; nekik az is lehet puszta gyönyör, ha nézik a kislányokat, stb... És mint már írtam, szerintem ebből nem lehet senkit sem kigyógyítani... Arról nem is beszélve, hogy ma még elenyésző százalékban sikerül valakire rábizonyítani és komoly büntetést kiszabni; gondolok itt akár a családon belül történő dolgokra...
# pappemoke 2007-10-01 11:29
Igen, a családon belüli dolgok is megérnének egy misét...merthogy ez is nagyon khat szegény gyerekek fejlődésére, és később a társadalomban való szereplésükre. Akiket kicsiként bántanak (így vagy úgy) azok általában sérültek, és általában valamilyen szélsőség felé hajlanak. Vagy agresszívek lesznek, hogy másokon bosszulják meg az őket ért bántalmazást, vagy szuper-érzékenyek, aminek köszönhetően esetleg ellehetetlenüln ek a mai világban való megélhetésben. De nagyon nehéz ez a terület is... sosem tudták egyértelműen megmondani, hol van az a pont, ameddig egy kivülálló (akár kormány, akár valamilyen érdekvédő szervezet) beleszólhat egy család életébe.
# Bogi 2007-10-02 22:03
Huh. Elég sok minden elhangzott már. Én azt gondolom, hogy ezeknek a chatelőknek (akik 13 éves kislánykákat keresnek meg) a többsége kamasz fiú, aki próbálgatja magát és az ő határait. Az a kis százalék, aki valóban pedofil...nos ez a gáz. De: 9 éves a lányom. Hagyom netezni. Ellenőrzöm. Letiltottam a chatről. Nem tudom, ez a tiltás és ellenőrzés meddig "életképes". Viszont egyszer csak látom, hogy a drága gyermek egy társkereső oldalon regisztrál. Kérdezem: miért? Válasz: mert egyedülálló vagyok.
Na, ezt most hogy, meg miért? Naná, hogy az aktuál barátnő mondta. De akkor ez is kortünet? (Túl azon, hogy gyermekem anyja -azaz én- szintén egyedülálló. Tehát a séma működik.)

Lehet erről mélyfilozófiai kiselőadásokat tartani. És természetesen a végső konklúzió az, hogy mindenkinek igaza van.

Hol a felelősség? Hol a dráma?
Azt gondolom, hogy az élet a dráma. És mégsenem. Az élet, a maga gyönyörűségében produkálja az aktuális problémákat, amiket az ember így- vagy amúgy megold. Izgalmas feladat, az biztos. Nekünk ez brutális katasztrófaként jelenik meg, a kölyöknek pedig egy lépcsőfok. Ha belegondoltok: azokat a generációs különbségeket amiket gyerekként harc által meg kellett vívnotok, a szüleitek ugyanezzel a kétségbeeséssel kezelték. Elég csak nonszensz száz évet visszamenni, ahol a kivillanó boka volt az űbergáz.

A lényeg: a net nagyrésze kamu. Ezzel még nem védted meg a gyereked, de ez más téma. A gugli és az összeesküvés-elméletek helytállóak, több van égen s földön...

Az egyetlen ami megvéd és segít és utat mutat: Te magad. Ha ez kevés (lehet külsőségekre fogni), akkor tarts önvizsgálatot.
# Bogi 2007-10-02 22:08
Ja, némi technikai felvetés: Mahó, nem voltál 13. Reldi, poén de szintén nem 13. Hamár. Bár ezeknek tökmindegy.
# hmmm...justmemory 2007-10-02 23:18
Nagyon sokmindenben igazad van Bogi. Szerintem egy komoly probléma van csak: az, hogy a testi és a szellemi érés időpontja annyira elcsúszott egymáshoz képest, hogy nagyon... A belső késztetéseket nem igazán lehet legyőzni, mindenki lesz kamasz, ez idáig rendben van. De egy 15 éves srác ne hívja a 13 éves lányomat camszexelni vagy mi, mert az aligha egészséges. Ha olyan nagylegény, szólítsa le a lányokat... De az persze nem megy... Nem kerülhetők ki a technikai fejlődés hozta újabb lehetőségek, de az sem normális, ha a lányod 9 évesen társkereső oldalon regisztrál (!!!!!!!!!váááá ááááááááá; jesszus!!! ) - és nem hiszem hogy azért, mert "anyu is egyedülálló"; ugyanis korábban is voltak egyedülálló szülők, de a kiskölköknek eszükbe sem jutott ilyesmi ( és nem azért, mert nem volt net :-) ). Le voltak foglalva azzal, hogy melyik mesehőst játszák el, rohangáljanak, ilyesmi... Tudom, hogy majd egyszer szülőként csuda dolgokkal fogok találkozni, de ebben is szabni kell egy ésszerű határt. Mert az, hogy 100 évvel ezelőtt valakinek kilátszott a bokája, még nem ártott senkinek. De ami ma van, az egyszerűen iszonyúan destruktív... Sokféle magyarázatot el lehet mondani, de attól az egész folyamat nem lesz kevésbé ártalmas. Mindent megértek; hogy változnak az idők, meg hogy amikor mi voltunk gyerekek és a szüleinket az őrületbe kergettük, stb. De az irány lehet rossz, és attól, hogy adott esetben én rossz felé néztem, miközben felnőttem, a gyerekeimnek nem kéne ugyanezt tenniük. Egyébként meg, most komolyan: mi a fenéről tud chatelni egy 9 éves lány...? Visszaolvasva ezeket, a zöme arról szól, hogy: hello, ki vagy? hány éves, hol laksz, mit szeretsz? Oké, hogy a suliban, játszótéren is ez megy, de ott egy idő után ezen kénytelenek túllépni, mert a résztvevők nem változnak... Szocializáció... De szerintem a csupa ismeretlennel való felületes társalgás nem vezet sehova; ilyen fiatalon főleg... Nem vagyok sem szülő, sem szociológus, de sok olyan dolog van manapság, ami lehet hogy egy természetes folyamat része, de attól még nem jó... Jah, bocs, nem ellened szólok, csak ezek jutottak még eszembe a témával kapcsolatban :-)
# 13maho 2007-10-03 02:17
Kár, hogy nem volt időm feljönni, hogy izibe válaszoljak :-)
Boginak:
Először is csókolom ;-)
Naná, hogy nem volt 13, azt hiszem nagy szarban lennék, ha 13 lett volna...
Amit mondtál, az összeesküvéseke n kívül , majdnem egyezik azzal, amire a kommentek után gondoltam, de nem mertem leírni. De most akkor leírom, és - immárom sokadjára - vessetek a mókusok elé :-)
Süldő gyerek koromban nekem sem járt a hőn áhított női keblek, pia, bulizásokon kívül semmi a fejemben. Mi anno agyongyűrött pornóújságot bújtunk...A többit hagyjuk :-) ( Tudjátok, kétféle pasi van.Egyik, aki suhanckorában pornóújságot nézett, és aki tagadja hogy suhanckorában pornóújságot nézett ) Lehet, hogy most ez a módi. Lehet, hogyha most lennék pubi , én is a webkamba lengetném. Arra akartam múltkor is kilyukadni, hogy a srác csak nem bír a hormonjaival, a technika pedig segít neki ebben.
# ?maho 2007-10-03 02:19
Nekünk pedig le kell nyelni a békát?
# Bogi 2007-10-03 18:02
justmemory:
Végül nem regisztrált és nem azért akart, mert anya is szóló (tőlem ugyanis ilyet nem láthatott és hidd el, annyi a különbség -ebben a tekintetben- a család és az egyedülállóság között, hogy kettővel kevesebbszer(!) hangzik el maga az "egyedül" szó - ugyanis nekem nincs kit cseszegetni :-) ).
Értem én az indulatodat e tekintetben. Sőt néhány évvel ezelőtt, én is "johannaként" rohantam ki bármi igaztalan, vagy romboló dolog ellen. Kommentem végén fogadj el tőlem kérlek, egy Weöres Sándor-idézetet arra vonatkozóan, hogy miért szelídültek az érzéseim.
A probléma pedig, nem csak ez a métely. Mit gondolsz például, a világon (sok tekintetben) egyedülálló nyelvünk pusztításáról? Szörnyű, amit a fijatalság (hihi) művel. Szlengek, anglicizmusok, direkt rossz hejesirat. (Magam is alkalmazom néha...)
Azt hiszem, sok dolgot lehetne boncolgatni, keresvén az okokat. Megérne egy cikket. :-)

maho:

Csókolom, hát.
Ha ez megnyugtat, akkor sem vetnélek a mókusok elé, ha könyörögnél. ;-)

ÉLŐ ÉS LÉTEZŐ

Tiprás és eltiportatás, falás és fölfalatás: ez az élet. Ruhaként viselni tiprást és eltiportatást, falást és felfalatást: ez a lét.
Aki szeszélyét követi, az életbe burkolózik. Aki szükségletét követi, a létbe burkolózik.
Aki viharosan szeret, gyűlöl, sóvárog, undorodik: ez az élő. Aki nyugodtan viseli az összefüggőt: ez a létező.

(Azér' ez nekem se megy ám...)
# justmemory 2007-10-03 20:48
Tetszik; már-már buddhai filozófiára hajaz :-)
# Bogi 2007-10-03 21:09
vörössanyi zseni. csak kevesen látják.
# ...lujidzsi 2007-10-10 10:15
Egy élmény volt megnézni Bruce Willisel (meglehet, pontatlanul írtam a nevét -én kérek elnézést) az 5. elem c. filmeposzt. Egyik jelenetében brúszvillisz macskája nézte a tévében az értelmetlen maszlagot. Mire brúszvillisz megjegyezte: "Ne nézd, elrohad az agyad" -és elzárta a tévét. Hogy mi ebből a tanulság? semmi. A fejlődést megállítani aligha lehet, és arról sem vagyok meggyőződve, hogy a világ a helyes irányba rohan. Ettől függetlenül élni kell, és tetszik-nem tetszik, alkalmazkodni az új kihívásokhoz. Pedofilok évezredek óta élnek közöttünk. Közhely, de "már a régi görögök is... " Ez egy jelenség, amit kezelni kell. Lehet persze utólag, akár brutálisan megtorolni is, de inkább el sem kéne hagyni fajulni a dolgokat a megtorlandó események megtörténtéig. Kezdem még távolabbról: Pár hónapja volt egy csúnya diszkóbaleset Szentes közelében. A balesetet szenvedett autóban a túlélőknek egy anya segített, aki elment a diszkóba a lányáért. Mert az az anya úgy gondolta, hogy inkább elmegy a gyermekéért hajnalban, kocsival, és nem kockáztatta, hogy a lánya beűljön egy félrészeg (vagy jobb esetben csak a fényektől félvak) kissrác által vezetett autóba. Mutogatni pedofil állatokra lehet, sőt kell is. És példásan meg kell büntetni valamennyit. Az viszont igenis a szülő felelőssége, hogy mit néz a gyermeke, és az ott tapasztaltakra hogy reagál. És itt jön elő brúszvillisz macskája: néha oda kell űlni gyermekünkkel a géphez, és irányítani a fejlődő személyiséget, hogy: "ezt ne nézd, mert káros, rohsztja a szívet lelket". És aztán, ha már majd gyermekünk választ, esetleg még reménykedhetünk , hogy jó lesz a választása.
# Bocanova 2007-12-19 20:43
Nemrég egy családi rendezvényen majd hanyattestem. Belépve a "gyerekszobába", négy darab 5 éven aluli(!!!!!) skacot láttam görnyedni a számítógép előtt. Profi módon kezelték.
" Figyi, ha ide kattintasz az egérrel..." "Nem kell menteni a változtatásokat " - szóltak az instrukciók a kevésbé hozzáértőkhöz. Arra számítottam, hogy ugrándozni, vagy legalábbis rajzolni fognak. :-)
És olvasni még nem tud egyik se... Könyvet nem is fog, de ez most mindegy. Most még csak babákat öltöztetnek a barbie.com-on, de mi lesz, ha két év múlva megtanulnak olvasni?
# kohee 2007-12-19 22:50
Szerintem tényleg elszomorító, ami folyik manapság, és sajnos nem csak az internet keretein belül. A minap is a 4-es villamoson láttam két leányzót, átlagéletkoruk ha meghaladta a 13 évet, lehet sokat mondok vele. Az egyik a másiknak ecsetelte, hogy miként vágta fel az ereit, és tényleg látszott, hogy nem vetít, a forradásnyomok ott voltak a csuklóján. Mi vezeti ezeket a fiatalokat erre? Tényleg olyan hatalmas volumenű tragédia történt a lánnyal, hogy ilyesmikhez nyúljon? Vicces, hogy egyébként pedig az öltözetén pont nem az látszott, hogy olyan hátrányos helyzetben volna.
Na mindegy, ez csak egy kis kitérő volt, hogy milyen is lehet egy 13 éves lány.
Szerintem nem csak az információs társadalom melléktermékei ezek, hanem konkrét probléma, melyet nem mi, hanem a gyerekek szülei tudnának orvosolni. Hogyha otthon marad a szülő a gyermekével, és mondjuk elbeszélget vele, vagy ad neki 1 óra internetezési időt este 9-től 10-ig (vagy teszem azt előbb), akkor a gyerek nem hinném, hogy hasonló szituációkba keveredne. Mindamellett a szülő felelőssége is, hogy mit enged a gyermekének megnézni, és mit nem.
Másrészről nem elhanyagolható tény, hogy már a britteknél is teljesen normális, hogy 14-15 évesen már túllépett a szüzesség korlátain, és hált már együtt valakivel. Szerintem ez mindenesetre messzebbre mutat, hiszen (ha szabad ilyen vulgárisan fogalmaznom) nagyapáink még egy kivillanó bokára is felizgultak, manapság pedig meg már dúlnak a perverziók, és nincs olyan videó, amelyet ne lehetne megszerezni, nincs olyan igény, ami ne lenne kielégítve. Lehet, hogy embereink is (Helló, masztizol nekem cam-ba?) is csak a saját perverzióikat akarják kielégíteni. Persze nem azt mondom, hogy ez normális, de itt visszatérnék oda, ahonnan elindultam: hogy a szülő felelőssége, hogy a gyermeke mikbe keveredik vagy nem keveredik bele.
# justmemory 2007-12-19 23:47
Peti... ezt nem lehet egyértelműen és kizárólag a szülők felelősségeként definiálni, hiszen van egy társadalomnak nevezett valami, ami ontja mindenkire a hatásokat; köztük a fiatalokra is. Azon kívül - főleg a maiak - egyre inkább veszik semmibe a szüleiket, és hallgatnak a haveri kör szavára, nyomására, stb... A szülő nem lehet ott mindig, mert az ma már 10 évesen is "ciki"... Tudom, mondhatná a szülő, hogy "jól van gyerekem, akkor ide meg ide nem mész; ezt vagy azt nem csinálod", de ez ma már aligha megoldás, pontosan azért amit mondtál; minden megszerezhető - leül egy internet kávézóban és pont... Iszonyat nagy a szülők felelőssége, nyílván, azt azonban el kell fogadni, hogy ma nagyon nehéz a gyerekeknek úgy megmutatni a kinti világot, hogy a rosszat kizárjuk belőle... Itt a megoldás abban lehet, hogy a szülők megpróbálják előre felkészíteni, kiokítani a gyerkőcöket - normákat adva ezzel, már egészen kis kortól.
A brittek spec nem érdekel, hogy hol tartanak - ez a valaki és a kút tipikus esete... A szexuális érettség nyílván jóval korábbra tolódott az évek során - a maiak egy olyan világot kapnak, ahol mindent szabad, éljen a szabadság, csak akkor vagy menő, ha... nem kaptak útravalóul semmit, vagy legalábbis nagyon keveset... A perverzeknek ettől még nem hiszem, hogy helyük lenne itt, esetleg egy csinos kis börtönzuhanyzób an...
# kohee 2007-12-20 00:03
Szerintem akkor is a szülők felelőssége. Most ezt úgy mondom, mintha én majd olyan isteni mód jó szülő lennék, hogyha oda érek, pedig tudjuk, hogy én se leszek az:-)
A lényeg, hogy beülhet a gyerek az internetkávézób a, de a szülőnek fel kell mérnie azt, hogy miként szabhat korlátokat a gyermekének. Hiszen az internetkávéző pénzbe kerül, és itt is van a korlát: nem adok a gyereknek annyit, hogy be tudjon ülni. Elég, hogyha annyit kap, hogy elég legyen ételre meg italra, és nem hinném, hogy egy 14 év alatti gyereknek ennél több kellene. Kivéve a tankönyvvásárlá s, de azt előre tudja a szülő, hogy mikor lesz, így tud vele kalkulálni. Persze ezzel nőtt a szülőknek a gyerekre fordított energiája, hogy ezzel is foglalkozzon, csak sajnos manapság mindenki rohan, mindenki kapkod, siet, és semmire sincs igazán ideje. Gyermekeinknek mobilt nyomunk a kezébe, mert idegesít, hogy ezt halljuk tőle minden nap, hogy "Persze már az Andrisnak is van mobilja!". Könnyebb letudni így, mint azt mondani, hogy "De áruld el, hogy neked minek kell az a mobiltelefon?".
Véleményem szerint ezek a dolgok kezdetekben még egyfajta értékmérőnek voltak betudhatóak: ha van pénze a családnak, akkor úgymond "menőbb" az a srác, aki mesélheti a haverjainak, hogy otthon az interneten látta, vagy megmutatja a telefonos mobilján, hogy milyen a "csaja". De mostanság már szinte fillérekért az ember után vágnak egy mobilt vagy egy internet-előfizetést, így ez már abszolút nem azt mutatja, hogy egy-egy család mennyire tehetős.
Kicsit elkanyarodtam a témától, de hát már este van, akutyafáját!:D
# Bogi 2007-12-20 06:28
Szia Peti! Üdv nálunk! Ha egyszer elég erőt és affinitást éreznél, kíváncsi lennék egy általad felvetett témára, cikk formájában. ;-)

Szilvi: A gyerekem már most jobban ért a géphez, mint én. (Nálam mondjuk nem nehéz többet tudni...) Ez egy ilyen generáció. Tudod mennyit küzdök velük, hogy olvassanak könyvet? A szülő mintaként szerepelhet ebben az esetben, vagy mondok durvát: ha megteheti, ne legyen otthon se gép, se tv. Ez kábé ennyire radikális.

Peti: mindig utáltam azt a dumát, hogy "nem tudhatod, míg nincs gyereked". Viszont. Jó ezt lejátszani fejben, de kicsit más ám a gyakorlat. Csupán csak a jelenleg nem létező gyermeked személyiségét hagynád ki a történetből. Nem feltétlenül a szülő felelőssége, mert a gyereket nem elég nevelni. Ott van az a randa genetika, a társadalmi hatások és jaj, amit nem is látunk, mennyi minden. Szóval, alapvetően a bátyádnak (ha jól kockáztam ki) igaza szerintem. Ja, a mobil. Rendkívül praktikus az én aggódó lelkemnek, ha utol akarom érni. Legtöbbször a fiók mélyén hever, nincs szimbolikus jelentősége. Viszont néha szükségesség.
# kohee 2007-12-20 08:41
Szia Bogi! Köszönöm szépen, hogy reagáltál az írásomra, és köszönöm az üdvözlést!:-)
Ejj, úgy tudtam, hogy a bátyámnak lesz igaza! Na mindegy, ő már tapasztaltabb. Igaz, csak egy évvel, de akkor is, ezt ennek tudom be:-)
Komolyra fordítva a szót! Nekem az a furcsa, hogy a "társadalmat", mint fogalmat az emberek alkották embereknek (nagyon lesarkítva a dolgokat), azonban lehet, hogy a társadalom túlnőtte az embert? Hiszen már alapvető dolgokra nem vagyunk befolyással, konkrétan saját gyermekeink szocializálódás ára. Eddig az volt a normális, hogy a gyermek az otthon látott habitusokat vitte tovább, képes volt felnézni az anyukájára és az apukájára. Szerintem manapság már ezek a határok is eltolódnak, sőt! Mintha már a szülő-gyermek kapcsolat se lenne a régi, mintha sokkal mérvadóbb lenne fiatalabb korban az iskolatársak és barátok véleménye.
Persze ez betudható annak, hogy a gyerekeknek van lázadó korszaka. De akik South Park-on meg Cartoon Network-ön nőnek fel, nos... Szomorú az, amilyen vízióim vannak az új generációról.
Jó dolog az információ ilyen szintű áramlása, de szerintem nem kellene a gyermekeinket is "belevonni"; persze, ezekre nincs recept, hogy miként lehet megakadályozni. Jelszavas védelem a számítógépre, az még oké. De a tévé? Húzzuk ki a falból, mikor a gyerek már segítség nélkül egy atombombát képes összerakni konyhai fűszerekből?
# Bogi 2007-12-20 08:56
:-) Peti, a szülő-gyerek viszony alapjait kábé 5-7 éves korig lehet belőni. Utána a vízözön. Szerintem te is emlékszel még, hogy a sulis időszakban már, a legkevésbé volt fontos a szüleid véleménye. Viszont, ha az alapok jók, akkor a gyereknek is van lehetősége "mihez" visszatérni és erőt meríteni. Ha kapott egy értékrendet, attól el lehet hajolni, de eleve irányt adóan műxik. Ettől függetlenül, nem lennék mai kölyök. A gyerekeim helyében sem lennék, sőt még magam is sajnálom... :-)
# Bocanova 2007-12-22 20:52
Veszett fesze nyele ez, gyerekek... Jaj, experente:-)
Amíg kicsi a gyermeked, azért aggódsz, mert nem eszi meg a spenótot. Később, hogy be tud-e illeszkedni az iskolának nevezett közösségbe, aztán már bottal ütheted a nyomát, rezeghetsz, hogy azért meghalljon olyasmit is a társaitól, ami követhető. Asszem nem minden szülő igyekszik, többek közt ezért is akad némi homokszem a gépezetben. Mert mennyivel egyszerűbb csemeténket levágni a tévé, számtógép elé, csak ne zavarjon. Sok ilyet láttam/látok. Persze nem az elszigetelésben látom a kulcsot, sőt! Beszélgetni, és úgy beszélgetni a kölökkel, hogy Neki is legyen hozzá kedve!
# nikivagyok 2008-02-08 14:02
Na, én még csak most olvastam a cikket, meg a hozzászólásokat is. Érdekes volt. Csak annyit tennék hozzá, hogy pedofilokról, meg perverzekről írtatok, pedig csak szexuális határaikat próbálgató fiatalokról van szó. Nem mentség, de manapság így beszélnek egymással a tinédzserek, én is hallom a buszon, metrón, villamoson. Sem Maho, sem Reldom 13 évese nem volt 13, de talán Reldomé közelebb volt a mai átlag tinédzserhez. Biztos most is vannak gátlásos, túlérzékeny ifjak, de még közülük is sokan trágár, hivalkodó, "vagánynak tűnni akaró" álarcot viselnek, és az átlag sajnos tényleg úgy kommunikál, ahogy az x-ek a cikkben. Lehet neveltetés kérdése, de szerintem borzasztó nehéz otthon helyes mederbe terelni az utcán láttottakat, hallottakat. Néha olyan dolgokkal szembesülök tinédzserek kapcsán, amitől még én is zavarba jövök.
Ez egy többgenerációs elbutulási, "elkorcsosulási" folyamat, aminek köze van pl. ahhoz, hogy nagyapáink nagyanyáink kivillanó bokájára izgultak. Ma már ez nem elég. Ma már semmi sem elég az egyénnek egy olyan világban ahol azt hallja, hogy bármit megtehet, hogy minden érte van. Ehhez társul az, amit a suliban a társaktól hall. Ja, hogy ezt meg lehet csinálni? Én miért ne tenném?
Megoldás? Ezen még gondolkodnom kell.

A hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak engedélyezett!

< Előző   Következő >