JoomlaWatch Stats 1.2.9 by Matej Koval
Főoldal arrow Publikációk arrow Élővilág arrow Evolúció, vallás
Evolúció, vallás PDF Nyomtatás E-mail
Felhasználói értékelés: / 3
LegrosszabbLegjobb 
Írta: justmemory   
2008. January 17.

...Elöljáróban csak annyit, hogy mindenki ért valamihez; szakterület. Szeretünk szakérteni. Vitatkozni; meggyőződéseinkkel megváltani másokat, de legfőképpen a világot. Viszont az jutott eszembe, hogy vajon van-e értelme olyan kérdéseken filózni, amit talán sosem tudunk majd egyértelműen megválaszolni? Talán van, hiszen ez csak a tények ütköztetése; a való világ ha úgy tetszik...

 

 

Úgy gondolom, hogy ebben a kérdésben mindenkinek van valami fajta nézete, amiről azt gondolja, hogy márpedig az úgy van. Nem akarok meggyőzni bárkit arról, hogy szerintem mi a fene van, vagy nincs. Arra gondoltam csupán, hogy mindkét oldal informálódhatna. Vajon akik nem hisznek az evolúcióban, tisztában vannak-e azzal a biológiai háttérrel, ami alapján ma a tudomány ezt fogadja el alapnak…? És vajon akik nem hisznek valamilyen felsőbb hatalom létezésében, ők vajon elmerültek már a szellem, a tudat, a megmagyarázhatatlan világában…? Sokmindent láttam már tanulmányaim során, ami alapján élhet bennem egy kép arról, hogy vajon mi is folyik a világban. Logika. Fizikai, kémiai, biológiai összefüggések, melyek pontosan leírhatók, kiszámíthatók, előre jelezhetők. És valahol mégsem, hiszen az ember sokszor kap a várttól eltérő eredményt; amit aztán sikerül “lenyomoznia”, hogy miért is az, ami. Ugyanakkor látva ezt a hihetetlen rendezettséget, összefonódottságot, profibbnál profibb és ötletesebbnél ötletesebb megoldásokat (amik azonban az alapok ismeretében teljesen nyilvánvaló logikai megvalósulások), az ember szája gyakran tátva marad és bizony fejet kell hajtson.

 

Nagy szívfájdalmam, hogy a szkeptikusok részéről a kötözködés a legáltalánosabb hozzáállás: “no de akkor mi van a fosszíliákkal, a hiányzó láncszemekkel, amiket meg kéne találni fosszíliaként?” – csak hogy a leggyakoribbat említsem. Ezzel kapcsolatban csak annyit, hogy egyrészt sok láncszemet megtaláltak már, sokat pedig azért nem, mert egyrészt nagyon ritkák a fosszíliák (az élő anyagtömeg mennyiségéhez képest; plusz a degradáló körülmények, stb.), másrészt azt meg kell érteni, hogy a kutatások egy bizonyos elv alapján indultak el egy adott úton; és az út felénél még nem biztos, hogy célszerű valószínűtlennek hinni a megoldás valódiságát (az megint más kérdés, hogy vajon az alaplogikám és az elérni kívánt cél között milyen összefüggés van; ez azonban nem csak a tudományokra igaz). Kell bizonyos mértékű szkepticizmus, de ezt is mértékkel – és ez a másik szívfájdalmam; hogy aki nem hisz az evolúcióban, azt a másik oldal mindenáron meg akarja győzni, hogy márpedig csak ez képzelhető el.

 

A tényeket azonban nem szabad kétségbe vonni. Valamiért egy evolúcióban nem hívő ember is elfogadja, ha vérátömlesztéskor mondjuk 0-ás vért kap, mert attól tuti nem hal meg. Pedig a vércsoportok evolúciójának menete, eleve az adott egyén vércsoportjának kialakulása, élettana biológiailag meglehetősen részletesen feltárt. Vagy a betegségek. És egy kicsit érzékenyebb téma: klónozás – lassan már ott tartunk, hogy tudunk embert gyártani. Genetika például: ott van, látom, kézzel fogható a dolog; pl. öröklés… Nem vonhatjuk kétségbe a minket körülvevő fizikai világot, hiszen ebben élünk percről-percre. Anyaghalmaz vagyunk, mely kitölti a teret; sőt, keresi saját létének okát. Csupán az utak különböznek: spirituális kontra fizikai. Vajon kizárja egymást a kettő? Van két könyvem, melyeket mostanában kezdtem olvasgatni: az egyik az evolúciót bizonygatja, a másik cáfolja azt. Vajon a kérdések és meggyőződések világában fel vagyunk-e készülve a válaszokra…?

 


Utószóként pedig hadd ajánljak egy weboldalt…: http://www.tolweb.org/tree/



Oszd meg, ha tetszett!
Facebook! MySpace!
Utolsó frissítés ( 2008. September 28. )
 

Hozzászólások  

# Bogi 2008-01-17 20:02
Hiányérzetem van, ez mind evolúcionálisan , mind vallásilag bizonyítható. Nem akarod ezek után elkezdeni a cikket? Mármint evolúció kontra vallás? Ugye ez csak a bevezető volt? ;-)
# Tóth Judit 2008-01-17 20:15
na Jm, nagy levegő... :-)
# justmemory 2008-01-17 20:17
ehh... titkon arra gondoltam, abban reménykedtem, hogy majd a Tisztelt Nagyérdemű elindul az úton, a kezdőlökés után... :-) de majd meglátom mit tehetek az ügy érdekében... végülis tényeket közölni nem kinyilatkoztatá s...
# Bogi 2008-01-17 20:44
mosmivan?! Judit kedves, bicskanyitogato k?
JM: a kezdőlökés oké, csak nincs mibe belekötni. az okos lány meséje jut eszembe: jött is meg nem is, fel is volt öltözve meg nem is, hozott is ajándékot meg nem is.
# KapcsolatAtomkukac 2008-01-17 21:03
Szia!

Nekem a legszebb élményem a Kapcsolat (Contact) c filmben jelenik meg, ahol a tudományt és a vallást nyíltan egymásnak eresztik a forgatókönyv írók.

BESZARÁS JÓ!
Aki nem látta, nézze meg.
# justmemory 2008-01-17 21:12
tudom, tudom Bogi, igazad van - tekintsd bevezetőnek... a magam részéről csak az evolúciós oldalról merhetek beszélni, mert arról több információm, rálátásom van... szal akkor folytatás hamarosan...

Atomkukac, a filmet láttam, tényleg nagyon jó, bár ott a körülményeknek is fontos szerepük van...
# Bocanova 2008-01-19 22:27
Erről az jutott eszembe, hogy mindig az olyan tanárokat szerettem, akik az elején azt mondták: "senki ne higgyje el, amit állítok..." A magam részéről minden igaz és annak az ellenkezője is. Valójában így van értelme informálódni bármiről, különben túró. Folytatást várom, lecke feladva, kedves JM
# Bocanova 2008-01-19 22:37
Ja higgye, hagyja. Mekkora egy tapló vagyok néha.
# Bogi 2008-01-19 22:46
ne ostorozd magad, előfordul mindenkivel, nem is egyszer :-)
# justmemory 2008-01-19 22:58
hehe... egyetemen, az első óráim egyikén pontosan azt mondta a tanárúr: "soha ne higgyenek el semmit csak úgy, mindig kételkedjenek egy picit...! még abban is, amit én mondok"... leckeileg anyaggyűjtés folyamatban...
# digpala 2008-01-20 15:14
Szerintem a természettudomá nynak is el kellene jutnia oda, ahova a társadalomtudom ányoknak már régóta sikerült. Két, akár teljesen különböző paradigma békésen megfér egymás mellett. Talán épp ez a vita: evolúció vs intelligens tervezés lesz az első ilyen. Mert "csak" a hit különbözteti meg a két felfogást és a döntő. Logikai érvei mindkét oldalnak vannak, ugyanakkor egyik oldal sem tudta még megcáfolni a másik oldal állításait.És ekkor kezd el élni párhuzamosan két paradigma. Én bevallom, örülök ennek a vitának.
# digpala 2008-01-20 15:16
Szerintem a természettudomá nynak is el kellene jutnia oda, ahova a társadalomtudom ányoknak már régóta sikerült. Két, akár teljesen különböző paradigma békésen megfér egymás mellett. Talán épp ez a vita: evolúció vs intelligens tervezés lesz az első ilyen. Mert "csak" a hit különbözteti meg a két felfogást és a döntő. Logikai érvei mindkét oldalnak vannak, ugyanakkor egyik oldal sem tudta még megcáfolni a másik oldal állításait.És ekkor kezd el élni párhuzamosan két paradigma. Én bevallom, örülök ennek a vitának.
# digpala 2008-01-20 15:16
Szerintem a természettudomá nynak is el kellene jutnia oda, ahova a társadalomtudom ányoknak már régóta sikerült. Két, akár teljesen különböző paradigma békésen megfér egymás mellett. Talán épp ez a vita: evolúció vs intelligens tervezés lesz az első ilyen. Mert "csak" a hit különbözteti meg a két felfogást és a döntő. Logikai érvei mindkét oldalnak vannak, ugyanakkor egyik oldal sem tudta még megcáfolni a másik oldal állításait.És ekkor kezd el élni párhuzamosan két paradigma. Én bevallom, örülök ennek a vitának.
# justmemory 2008-01-20 15:47
Digpala, igazad van; a folytatás készül, benne ott lesz az intelligens tervezés elméletéből is egy kis ízelítő...
# para-bolaAtomkukac 2008-01-20 15:57
Szerintem pont az a baj, hogy ha vallási alapon közelítünk meg természettudomá nyos dolgokat, akkor bele esünk abba a csapdába, hogy
vajon ha Isten tervezte, és nem értjük a miérteket, akkor elfogadjuk-e úgy ,ahogy van, vagy pedig tovább keressük a magyarázatot. Lehet, hogy nicns is válasz, hiszen isten, ha van, okosabb nálunk. De egy tudósnak ez nem válasz.
Ezért nem biztos, hogy ez a békés együttélés valaha is kialakulhat.
# digpala 2008-01-20 19:10
Atomkukac, a "békés" nálam is idézőjelben értendő persze. És valóban, már az nagy eredmény lenne, ha elfogadnák egymást a két tábor hívei. Én nem várom, hogy győzzék meg egymást, a párhuzamos elméleteknek épp az a lényegük, hogy egyszerre léteznek és nem nem akarják (vagy tudják) őket egyesíteni. Válassza mindenki ki a sajátját, de ne utálja azért a másikat, mert az ő meggyőződése (és itt a meggyőződésén, hitén van a hangsúly) más.


PS. A Kapcsolatot még nem láttam, de ezek után feltétlenül megnézem.
# Batu 2008-01-29 22:01
digpala

Itt nem két tábor híveiről van szó.

A tudomány két dolgot tud csinálni istennel.
Vagy kijelenti, hogy nincs szüksége a világ magyarázatához rá (ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy nem létezik), vagy bejelenti, hogy megmérte.

A kreácionizmus és az evolúciós elmélet között az a különbség, hogy az evolúció egy tudományos -vizsgálható, cáfolható- elmélet, ellentétben a kreácionizmussa l, ami egy áltudományos filozófia (áltudományos, abból a szempontból, hogy nem vizsgálható, -ezért nem cáfolható-, mégis a tudomány "térfelére" definiálja magát).

Amikor egy kreácionista, bölcsész, magát felvilágosult gondolkdónak tartó zsebfilozófus, elkezdi kifejteni azt, hogy a tudomány is csak egy hit, aminek egyik dogmája az evolúció, akkor általában nem veszi figyelembe azt, hogy egyetlen olyan bizonyíték, ami nem illeszthető be az evolúciós elméletbe, zárójelbe tenné azt, és a tudománytörténe t apróbetüs részébe száműzné, mint a neogenezist, vagy éppen a kreácionizmus alapjául szolgálló bibliai magyarázatot a hét nappal, teremtéssel.

Mert általában el sem tudja képzelni, hogy milyen kevéssé körmönfolt módon cáfolható lenne az evolúció elmélete! Elég lenne egyetlen modern emlős csontjának előkerülése a triász kréta rétegből, hogy huss fohászom száljon felé.
De ilyen nincs. Nem egyelőre nincs, hanem matemtikai valószinüsége erőteljesen tart a nullához.

A természettudomá nyokban egyszerűen nem létezhet olyan, hogy két egymásnak ellentmondó elmélet egyszerre létezhessen.
Micsurin nemesítési tana -már amit alkottak belőle a komcsik, a klerikális reakció, és a nyugati burzsoázia ellenbiológiájá t- nem létezhet együtt a Mendel szabályokkal.
Pont azért, mert az egyik kizárja a másikat.
A kreácionizmus ugyanaz az elvvezérelt indíttatású világmagyarázat ra igényt tartó, eszme által támogatott rendszer, mint ami a micsurinizmus volt)
A bölcsészettudom ány a vélemény tudománya, ahol emberek dobálózhatnak a tekintéllyel, publikációkkal, a komolyab kutatók statisztikákkal , de nem tudják megvizsgálni igazából, hogy elméleteik működnek-e. Ez a bizonytalanság szüli azt, hogy párhuzamos, vagy esetleg egymásnak ellentmondó elméletek létezhetnek egymás mellett, mint pl. a pszichológiában a pszichoanalízis motívációelméle te, és a Maslaw-i szükségletierar chia.
Ilyen a kémiában, biológiában, fizikában csak akkor van, ha valami olyan dologról kell nyilatkozni, aminek a vizsgálata nem tökéletes, így azok eredményei még nem egyértelműek.
Ez a határvidékeken fordulhat csak elő.
A biológiában az evolúció pedig nem határvidék, hanem fundamentum, mint a kémiában az elsőrendű kötések, vagy a fizikában az emszínégyzet.
Az evolúció létezik, erre bizonyítékok vannak (irányított evolúció pl. a tenyésztés, de az evolúció következménye a DDT rezisztancia kialakulása bizonyos rovarokban, vagy a drogrezisztens kórokozók léte is).

A hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak engedélyezett!

< Előző   Következő >