JoomlaWatch Stats 1.2.9 by Matej Koval
Főoldal arrow Publikációk arrow Oktatás arrow A kőszívű tanár fiai, de olvass mindhalálig, kisfiam!
A kőszívű tanár fiai, de olvass mindhalálig, kisfiam! PDF Nyomtatás E-mail
Felhasználói értékelés: / 6
LegrosszabbLegjobb 
Írta: Szukics Marietta   
2008. February 7.

koszivuVálaszthat-e szabadon kötelező olvasmányt a pedagógus?

Olvasni jó, hasznos. Sokszor hallani ezt, és ráadásul igaz is. Gyerekeinknek is sokszor elmondjuk, és csodálkozunk, hogy még a kötelező olvasmányokat is kínkeservesen olvassák el, pedig idejük, mint a tenger... Sőt, még osztályzatot is kapnak érte. Az iskola szent és sérthetetlen, ott biztosan tudják, hogy mi kell a gyereknek! Vagy mégsem?


 

Mitől függ az, hogy olvas-e valaki vagy sem? Az időtől, az olvasás szeretetétől, az igénytől, a látott, a családból hozott mintától, vagy esetleg az új ismeretek megszerzése kötelez bennünket az olvasásra? Bonyolult, nehezen megválaszolható kérdés, hiszen mindenkinél más és más az ok, eltérő a motiváció. Annyi bizonyos, hogy az olvasás gyermekkorunk meghatározó élménye, ami örök életünkben jelen van, befolyásolja olvasási szokásainkat, az olvasással szemben támasztott igényeinket. Ha ugyan hozzátartozott az otthon melegéhez az olvasás szeretete, egy jó könyv megismerése, az "olvasni jó" hangulata. No, de az iskola! Ott tanultunk meg olvasni, és ez mit sem változott azóta, ma is így van... Ott aztán igazán sok idő van arra, hogy meg is szeressük az olvasást... Vagy nem?


Ma Magyarországon egy felnőtt átlag napi három órát ül televízió előtt, könyvolvasással pedig ha 15 percet eltölt, az már nagyon jó, de inkább a 10 perces napi átlag jön ki. Ez a tendencia folyamatosan ebbe az irányba halad, a jövőre vetítve pedig a távolság valószínűleg tovább növekszik.


Igen, ez a helyzet ma egy átlagos felnőttel, ami nem túl biztató az "otthon melegére" gondolva... Gyerekek, gyerekkor... És ha akarjuk, ha nem, gyerekeink harmadik életévük betöltése után belecsöppennek intézményesített világunkba: óvodások, majd iskolások lesznek. Iskolába járni pedig kötelező, legalábbis az első 8 általános iskolai képzés mindenki számára, melynek elvégzésére egészen a 16. életév betöltéséig kötelezhető az állampolgár. Ez 8-10 hosszú esztendő, és sok-sok magyar óra - kezdetben olvasás, írás, fogalmazás, majd irodalom és nyelvtan óra... És sok-sok kötelező olvasmány is, vagyis olvasni lehet, kell, van rá idő, ez a feladat, benne van a napi programban, örülhetünk.


De nézzük, mi is a kínálat?
5. osztály, Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk; 6. osztály, Gárdonyi Géza: Egri csillagok; 7. osztály, Jókai Mór: A kőszívű ember fiai; 8. osztály, Móricz Zsigmond: Légy jó mindhalálig. Igen, ezek a nagy klasszikusok, ismerni kell őket, de...


Mindannyian tudjuk, hogy ezek nem könnyű olvasmányok, hosszúak, régies a nyelvezetük, önállóan nehezen értelmezhető tartalommal. Egy 10-14 éves gyerek számára bizonyosan. Általában nyári olvasmányként definiálva hagyják magukra a gyerekeket e könyvekkel, mindenféle előkészület nélkül. Olyan "olvassál, kisfiam, legyen meg a napi oldalszám, és mással ne törődj", meg olyan "nem érdekes, hogy nem érted, hogy szenvedés a végigolvasás, hogy fogalmad sincs, mi a történelmi háttere egy-egy eseménynek, ki miért tehette azt, amit tehetett, vagy éppen miért volt nagy dolog Nyilas Misinek csomagot kapni a szülőktől" érzése van tőle az embernek. És ez nagyon nem jó, kicsit olyan nekem, mintha házat akarnánk építeni alapok nélkül, aminek persze az a következménye, hogy idővel összedől a ház... És ezt ráadásul még tudni is lehet előre.


Feltételezem, hogy a pedagógus elsődleges célja a kötelező olvasmányokkal az lenne, hogy a gyerekek megszeressék az olvasást, szívesen foglalkozzanak irodalommal, érdekelje őket, amit olvasnak, és ne az érdemjegy lebegjen a szemük előtt. De miért pont ezek a könyvek a kiválasztottak? Mindennek alapja a NAT. A Nemzeti alaptanterv (NAT) a Magyar Köztársaságnak a közoktatásról szóló alapdokumentuma. A programról szóló törvény 9. §-a kimondja, hogy az iskolai oktatás első tíz évfolyamán folyó "nevelés és oktatás kötelező közös tartalmi követelményeit a Nemzeti Alaptanterv határozza meg". Szakít a központi tantervi szabályozás azon formájával, amely részletesen meghatározta az iskolai pedagógiai tevékenység ideológiai, nevelési céljait, feladatát, tananyagát, tantárgyait, óraszámait, szoros kapcsolódását az iskolaszerkezethez, a különböző iskolatípusokhoz, -fokozatokhoz.

A programról szóló törvény 9. §-a kimondja, hogy az iskolai oktatás első tíz évfolyamán folyó "nevelés és oktatás kötelező közös tartalmi követelményeit a Nemzeti Alaptanterv határozza meg". Szakít a központi tantervi szabályozás azon formájával, amely részletesen meghatározta az iskolai pedagógiai tevékenység ideológiai, nevelési céljait, feladatát, tananyagát, tantárgyait, óraszámait, szoros kapcsolódását az iskolaszerkezethez, a különböző iskolatípusokhoz, -fokozatokhoz.

 

 

A NAT alap a tantervek, a tantárgyi programok, a tankönyvek és más -eszközök, valamint az alapműveltségi vizsgakövetelmények kidolgozásához. A NAT alapján készülnek a kerettantervek. A kerettantervekben egybeszerkesztve jelennek meg azok az ismeretek és fejlesztési követelmények, amelyek a NAT által minden tanuló számára előírt műveltségtartalom érvényesüléséhez, valamint az adott iskolatípus nevelési- oktatási céljainak megvalósulásához szükségesek. Ezáltal olyan dokumentum áll az iskolák rendelkezésére, amely megfelelő útmutatást ad pedagógiai programjaik átalakításához és tökéletesítéséhez.


A helyi tantervek. A NAT alapján készülő kerettantervek is magtantervek abban az értelemben, hogy csupán közös alapot jelentenek a különböző pedagógiai rendszerek, tantervi változatok, tantárgyi programok és a helyi tantervek számára. Minden iskolának van saját tanterve, ez a helyi tanterv, amelyet az iskola tantestülete, vezető kara állít össze az iskola profiljának, adottságainak, lehetőségeinek megfelelően.


A feltett kérdésre a válasz meglepő, de egyben bizakodóvá is tesz. A fentiekből egyértelműen kiderül, hogy központilag nincsen arra szabályozás, hogy a gyerekeknek mit kell kötelező olvasmányként kiadni, megtanítani. A tanárok önállóan dönthetnek, saját belátásuk szerint válogathatnak a gyerekek életkori sajátosságainak, szellemi befogadóképességének megfelelő könyvek között.


Ennek megerősítésére egy idézet Fenyő D. Györgytől, aki a Magyartanárok Egyesületének alelnöke:
"A tanárok maguk döntik el, hogy mit adnak fel. Elsődleges szempont a hagyomány. Amit maga tanult a pedagógus, vagy amit már évek óta tanít, azon nehezen változtat. A választott tankönyv irányítása is mérvadó, és remélhetőleg az ajánláskor az adott gyerekközösség összetételét is figyelembe veszi a tanár: milyen képességűek a tanulók, fognak-e felvételizni, vidékiek vagy városiak, és még sok minden mást. Arra, hogy a tanárok mit vesznek bele a listába, vagy mit hagynak el róla, a szakmaiság jelent garanciát. - Olyan pedagógussal még nem találkoztam, aki a János vitézt nem adta fel. Ez evidens. Nincs előírás, hogy pontosan mi kerüljön be a kánonba, de az irodalomtörténeti ismeret mégis megvédi a közös tudást.


Mivel a NAT nem határozza meg részletesen az iskola tananyagát, hanem azt mondja például, hogy a magyar tanításának lényege elsősorban az, hogy megtanulják a gyerekek a műelemzést, a fogalmazási készséget, fejlődjön a szókincsük, ki tudják fejezni gondolataikat stb. Az igaz, hogy az iskolák sok típusú feladatból mérik fel, hogy megállja-e majd a diák a helyét náluk a későbbiekben, de az egyéni és a központi felvételik is azt jelzik vissza, hogy nem a tényanyag a fontos, vagyis a tanár választhatna bármilyen olvasmányt!


Lehetne jóval több kortárs irodalmat tanítani: Lázár Ervin és Janikovszky Éva nemrég mentek el, és rengeteg remek olvasmányt hagytak a gyerekekre. Csukás Istvánnak és Békés Pálnak a műveiből is lehet bőven válogatni. Az elmúlt öt évben jelent meg Varró Dániel Túl a Maszathegyen című műve vagy Kis Ottó Csillagszedő Máriója, amit nyugodt szívvel adhat bárki a gyerekek kezébe.


Vannak olyan könyvek, amelyeket erőltetnek a tanárok, de nem működnek. A 7-8-os diákok nem szívesen olvassák őket. Ilyen Jókai Mór Kőszívű ember fiai című regénye és Móricz Zsigmond Légy jó mindhalálig könyve. Ezek helyett lehetne például Tamási Áron Ábel a rengetegben című regényét, vagy ha kortársaknál maradunk, Szabó Magda Abigéljét olvastatni a gyerekekkel."


Tehát...
Kínálat van, sok-sok kiváló szerző és könyvei közül lehet választani, és még a döntés szabadsága is adott!
...És ha már ekkora szabadságot kap egy pedagógus, ami nyilván a sokéves rossz-jó tapasztalat révén jöhetett létre, akkor nem kellene élni is vele, alkalmazni a mindennapok gyakorlatában? Milyen szép is volna...


Fotó: Lőrincz Edina

www.mentropia.hu

 


Kapcsolódó írásaink:

 

Übermensch-képző
(Publikációk/Oktatás)

Szerző : Sablik Henrik
Társadalmunkban a jelenlegi oktatási struktúra csak a társadalmi berendezkedés fenntartására alkalmas. Alapvetően meghatározza gondolkodási struktúránkat. Vegyük csak...

18/09/2007 | 239 Hits | 6 hozzászólás | (4 szavazat) | Tovább...

3. Érettségi történelemből
(Publikációk/Oktatás)

Szerző : Tóth Judit
Tegnap országszerte rendben lezajlottak az írásbeli történelem érettségik. Megoszlanak a vélemények a középszintű feladatsor nehézségi fokáról, hiszen van, aki átlagosnak, mások az eddigi legnehezebbnek ítélték meg. Mérleg következik.
10/05/2007 | 435 Hits | 0 hozzászólás | (2 szavazat) | Tovább...


4. Érettségi magyarból
(Publikációk/Oktatás)

Szerző : Tóth Judit
Mint hagyományosan minden évben, az idei érettségi szezont is fokozott várakozás előzte meg. A magyar írásbeli érettségi struktúrája ugyan néhány éve alaposan megváltozott, de a klasszikus kérdés, hogy vajon mi lesz a három fogalmazási lehetőség, a...
07/05/2007 | 445 Hits | 8 hozzászólás | (0 szavazat) | Tovább...


5. A dinamikus könyv lehetősége, avagy miért nem szeretnek olvasni a gyerekek?
(Publikációk/Oktatás)

Szerző : Tóth Judit
A minap készítettem egy felmérést 17-18 éves diákok körében, és azt kérdeztem tőlük, szerintük a középiskolás korosztály miért ódzkodik a könyvek világától? Mi tartja őket vissza az olvasástól? S nem utolsósorban: milyen megoldást tudnának ajánlani...
24/02/2007 | 515 Hits | 1 hozzászólás | (1 szavazat) | Tovább...


6. Pro-kontra a magyar közoktatásról
(Publikációk/Oktatás)

Szerző : Tóth Judit
Egy nemzet gerincét az oktatás jelenti. Nem véletlen tehát, ha izzik a levegő manapság, amikor ilyen témák kerülnek szóba, mint az iskoláztatás, az egészségügy vagy akár csupán ennyi: reformok. A Prokontra avatott embert keresett fel a napjainkban ...
09/02/2007 | 584 Hits | 7 hozzászólás | (6 szavazat) | Tovább...


7. Mi az a coaching?
(Publikációk/Oktatás)

Szerző : Admin
Az üzletviteli coaching a jelenleg elérhető legmodernebb, legújabb eszköz a vezetői készségek fejlesztésére. E technika alkalmazása során az érintett vezető egy személyes segítőt, coach-ot kap, aki a személyreszabott tanulási folyamatot a vezetővel...
09/01/2007 | 568 Hits | 0 hozzászólás | (1 szavazat) | Tovább...


8. A rendszerváltozások generációja



Oszd meg, ha tetszett!
Facebook! MySpace!
Utolsó frissítés ( 2008. February 7. )
 

Hozzászólások  

# izzywatson 2008-02-07 15:09
a család feladata már kicsi kortól bevezetni a gyerekeket az olvasás élményébe/képességébe/szépségébe. ha ott nem működik a dolog, de egyébként pedig ezzel párhuzamosan is, a sokszor méltatlanul lebecsült óvónéni és a tanítónénik feladata is. persze itt megint bejön az, hogy vannak olyan pedagógusok, akik vagy érdektelenek vagy nem választanak jó könyveket, vagy ha jó könyveket is választanak, az olvasottak alapozása és/vagy a feldolgozás, netán tanulás belőle, élmény hiányzik. ezeket mondjuk csak szinte csak megismétlem a leírtak alapján.
# nikivagyok 2008-02-07 15:39
Szerintem is a családé az egyik döntő szerep ebben a kérdésben, de a másik mindenképpen a tanáré. Én például szerettem a kötelező olvasmányokat (na, Jókait azt nem), viszont végigszenvedtem az irodalom órákat általánosban.

Aztán gimnáziumban olyan tanárt kaptam, aki egy életre megváltoztatta az irodalomhoz és főként a könyvekhez való viszonyomat. A kötelezők mellett megismertette velünk Kunderát, Rushdie-t és Garcia Marquezt (és arra is megtanított, hogy nem Marquez, ahogy sokan emlegetik, hanem Garcia Marquez, mint mondjuk Gór-Nagy...). Nélküle talán sosem olvatam volna a Zabhegyezőt, a Madárkát vagy a Virágot Algernonnak-ot.

Neki köszönhetem, hogy szeretek olvasni és hogy rájöttem, hogy mi az, ami igazán érdekel. Azért volt ő különleges tanár, mert el mert rugaszkodni az általában megszokott tanítási stílustól. Nem biztos, hogy minden költőnk életútjára pontosan emlékszem, de tudom, hogy mit gondolok vagy érzek, ha mondjuk Adyt vagy Radnótit olvasok. Mert neki ez számított. Az, hogy milyen gondolatokat ébreszt bennünk egy-egy vers, regény, irányzat, stb.

Az a baj, hogy ez elég ritka. És a probléma nagyon is valós: lehet, hogy én sem utálnám Jókait, ha mondjuk most olvasnám...?
# izzywatson 2008-02-07 16:06
*igen, vannak olyan gondok is, hogy szerintem nem minden regény érthető bizonyos életkorban.
*az is jó, ha sikerül összehangolni a különböző órákat és tanmeneteket, tehát mondjuk történelemből tanulunk X korról, akkor olvasunk egy olyan (pl klasszikus ) művet, aminek a hátterét máris könnyebb megérteni és a cselekmény másként érthetőbb talán.
*csak hát gyakorlatban elég ritkán valósul ez meg sajnos, nem? :sigh:
nikivagyok - klassz tanárod lehetett :-)
# nikivagyok 2008-02-07 17:20
Igen, nagyon klassz volt. Le is írom, hogy Mák Szilvinek hívták, mert megérdemli!:-)
# Bogi 2008-02-07 21:40
akkor a kérdéseim: az is kötelezően szabadon választott, hogy az ötödikes fiamnak perpill nincs kötelező olvasmánya? Fenyő úr után szabadon: városi vs vidéki gyerekek, pl. Móricz vs Krúdy? vagy mégis mi az irány? kortárs irodalmat én is támogatom, de a baj pont ott van, hogy már a János vitézt sem úgy elemzik a gyerekek, mint mi anno, hanem több idő megy el a különböző régies szavak magyarázatával, mint az érdemi munkával. ha "megkönnyítjük" a kölköknek a kortársakkal, akkor még nagyobb lesz a távolság, nyelvi kérdésekben mindenképpen. szó ne érje a ház elejét, nem azt preferálom, hogy az ún. régies kifejezéseket is a maiként használjuk. de ezek a gyerekek a felét nem értik már a 19. századi irodalmi kifejezőeszközö knek. mondhatnám nagyon degradálóan: teher alatt nő a pálma. igenis klasszikusokat az iskolába.

hogyan szerettessük meg az olvasást? nagy kérdés. ha valaki tudja a receptet sikítson, lihegve futok érte.
# maho 2008-02-07 21:47
Az olvasás eszköz. Nem az olvasást kell kívánatossá tenni a gyerek számára, hanem a tudni akarást, és ehhez az eszközhöz fog nyúlni. Sztem...
# Tóth Judit 2008-02-07 21:52
no. ha nincs köt. olv., az gáz. ha balhét akarsz, jelentsd fel... de most komolyan: kell, hogy legyen. nem a fiad sumákol? :-)

mi az irány? a cikk leírta: a ped. szabadon válszthat. de választania KELL. olyan nincs, hogy semmi se legyen. már A gyűrűk ura meg a Bridget Jones is mehet, csak legyen vmi.

régies szavak magyarázata azért kell, mert a gy. a felét sem értené a Petőfi tutijának. távolodunk a 19. századtól, ebben semmi baj nincs. az sem gáz, ha nem a "mit akart mondani a költő"-típusú elemzések vannak. szted kit érdekel mondjuk 27 vagy 45 évesen, hogy Petőfi mit akart mondani a művével? már az érettségin is marginális.

hogy szerettessük meg? na erről anno csináltam egy felmérést a Patakyban. A dinamikus könyv lehetősége, avagy miért nem szeretnek olvasni a gyerekek?-címmel.
# Bogi 2008-02-07 21:55
Maho, ha olyat olvasol, ami nem feltétlenül tudáshoz vezet, maximum repít különböző világokba, az miért esik ki a látókörödön? olvasol, mert jó. önmagáért, az olvasásért és nem a megszerzett tudásért. pl. harry pottert sem azért olvas a gyerek, mert attól űberokos lesz. csak jó. én meg szeretem nézni, hogy olvas. ő meg rákap az ízére. ennyi. ilyen a szépirodalom is. az olvasással látens információhalma z rakódik rád, ami tágítja a tudatod. de alapvetően- hozzáállásilag, nem a tudásról szól.
# Bogi 2008-02-07 21:58
Judit kedves, a régies szavak magyarázatába pont, hogy nem kötöttem bele. nem a gyerek sumákol, ezidáig nem volt kötelező. Pataky-s felmérés eredménye?
# JerryMe 2008-02-07 22:01
Magyar szakos vagyok és azt kell mondjam, szerintem nagyon sok mindent nem a középiskolákban kéne tanítani. Fölösleges, mert elavult (akárhogy is nézzük) és nem érdekli a gyerekeket. És ha nem érdekli őket, nem fogják elolvasni, megtanulni. egyértelműen más kötelezőket kéne adni és nem csak feladni kéne őket, hanem rendesen átbeszélni, megtanítani a tanulókat az értelmezésre és az önálló vélemény meglkotására. Nekem nagyon rossz irodalom tanárom volt nyolc éven keresztül, így amit tudok és amit olvsatam magamnak köszönhetem, nem pedig az iskolának.
Egyébként én azóta szeretek nagyon olvasni, hogy harmadikos ált.iskolás koromban beszabadultam a suli könyvtárába és kivettem egy könyvet, aminek az elején egy kutya volt. Egymás után háromszor olvastam így el Jack London: A vadon szava c. művét. Máig a kedvencem.
A tanárokról meg csak annyit: gimiben, mint minden más gyerek, utáltam Csokonait, Katonát stb. Ám idén egy szemináriumon, egy csodás tanárnővel sikerült olyan műveket olvasnom, melyeket át is beszéltünk, értelmeztünk, hogy megkedveltem őket...
Elnézést a terjengősségért :-)
# maho 2008-02-07 22:03
én spec nem harry potterre gondoltam, de gyanítom a cikk sem.
más kérdés: egy 1x éves gyerek fel tud fogni egy Csehov drámát? Vagy háború és békét?
vagy ennél magvatlanabbaka t akár? sztem nem feltétlenül. én sem akkor értettem meg az igazi mondanivalójuka t, az óriási súlyt, amivel nyomják a lényedet, ha felfogod
# Bogi 2008-02-07 22:12
az alapok rohadt fontosak Maho. ha a gyerek nem olvasott el x olvasmányt tizenakárhány éves koráig, akkor hiába adod a kezébe Csehovot, vagy bármit. viszont ha letetted a fundamentumot, akkor növekedhet belőle az a csíra, amely feltételezi, hogy 30 vagy 40 évesen depressziós állapotban Dosztojevszkijé rt nyúl és jobb lesz neki. ha más nem azért, hogy még mélyebbre menjen. egyáltalán, hogy tudjon MIHEZ nyúlni.
# maho 2008-02-07 22:16
Akkor ehhez talán a szintnek, olvashatóságnak , érdeklődésnek megfelelően kellene alakítani a "kötelezőt" , otthon is, iskolában is. Mert nekünk odabszták a csehovot, végigolvastam, és álltam mint liba jégen, és kérdeztem: ez a fickó meg volt huzatva amikor ilyen fszságot írt?
# Bogi 2008-02-07 22:23
ez kurva nehéz. nem érdekelhet mindenkit az adott téma, viszont le kell nyomni a torkokon. ismervén a te reál hozzáállásodat, ha én pedagógus lennék, egész más módszert választanék, amennyiben időm és energiám. semmiképpen Csehov. mérlegelni kell (ahogy a cikkben is), de vannak bizonyos alapok és számomra ez a lényeg. nem mindegy mi az alap.
# maho 2008-02-07 22:30
oké, akkor máshogy fogalmazok: nekem nem voltak alapok. Vannak hiányosságaim szépirodalom terén bőven, de azért eligazodok nagyjából kardinális kérdésekben. Akkor most nekem rossz?
# Bogi 2008-02-07 22:33
nem. de ha érzed hátrány, nehéz pótolni.
# Pesti úr 2008-02-08 19:02
Janikovszy Éva, Lázár Ervin,Csukás, Békés, Varró. Hurrá!
És a felső tagozatban?
Ha egy hatodikos fiatal teroristának gondot jelent megérteni az Egri csillagokat, és főként, ha ennek oka a történelmi háttér ismeretének hiánya, akkor nem kötelező olvasmányt kell cserélni, hanem történelem tanárt. Áll ez természetesen Jókai regényével kapcsolatosan is.
És ha a régies nyelvezet a probléma, akkor Tamási regényével mit fog kezdeni az ifjú padavan? (Magyar dolgozatban olvastam: Amikor Ábel megunta a pásztorkodást, hazament, és tévét nézett.) Ötödikes volt a kis drágám.
Ötödikben Tamásit olvastatni, ide vezet. De van rosszabb. Harmadikosoknak kötelező olvasmányként, a Kis herceg. Mit és mennyit fog abból a kölök érteni, megérteni?
Nem a könyvekkel, azok tartalmával, nyelvezetével van itt gond elsősorban. Hanem az oktatással.
Nem azért ül a számítógép, videó stb. elé a büdös kölke olvasás helyett, mert megátalkodott, impertinens, lázadó típus. Hanem mert nem érti, amit olvas. És nem a szövegértésre célzok. Hanem azoknak az ismereteknek a - sok esetben teljes - hiányára, amelyekre mindenképp szükség lenne egy adott mű megértéséhez. És ha a sarj nem érti amit olvas, akkor a szülő, a család belefeszülhet az igyekezetbe. A sarjnak negatív élménye marad az olvasás.
# Bocanova 2008-02-09 12:20
Nem általános iskolás gyereknek valók sokszor a kötelezők. Föl tud-e fogni valamit egy Csehov-drámából? Francot. Magamból indulok ki: felnőtt fejjel már boldogan bármit, de ehhez az kellett, hogy gyerekként Tom Sawyer és Huck Finn, vagy Mary Poppins essen a fejemre a polcról. Pl. Bár úgy emlkszem, a Pál utcai fiúk éppen jókor jött. Ritka véletlen...

A hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak engedélyezett!

< Előző   Következő >