JoomlaWatch Stats 1.2.9 by Matej Koval
Főoldal arrow Publikációk arrow Spirits in the night arrow Hiszem ha látom
Hiszem ha látom PDF Nyomtatás E-mail
Felhasználói értékelés: / 3
LegrosszabbLegjobb 
Írta: justmemory   
2008. May 16.

valóságMi lenne, ha azt mondanám, hogy színek valójában nincsenek, hanem mindaz csak az agyunk, a tudatunk által létrehozott érzet. Nehéz belegondolni. Pedig ez így van. Amit mi sárgának látunk, azt pl a méhek kéknek (ugyan más tartományban (is) látnak, de akkor is). Sőt: az összes színárnyalatot ’mi’ keverjük ki a zöld, a piros és a kék színekből; plusz a fekete. No de: ha szemünk ennyire „becsaphat” bennünket, akkor tulajdonképpen látunk is, vagy csupán nézünk? Te, Tisztelt Olvasó, mit neveznél valóságnak?

 

 

Az agyunk szelektál. Folyamatosan; hiszen egyes ingerek ismétlődő feldolgozása teljesen fölösleges, nincs is szükség minden beérkező kis csomagra, stb. Szoros a kapcsolat az éppen aktuálisan végzett tevékenységgel. Érezted már milyen az, mikor megállsz egy pillanatra, behunyod a szemed, és hagyod, hogy a világ zaja átmenjen rajtad? Talán észre lehet venni „addig nem hallott” hangokat. Néha magunkat is. Hol kezdődök én? Ugyanis: van rólam egy kép a családomban, a barátaimban, az ismerőseimben; még saját magamban is – és mindegyik igazi. Ha kapcsolatba lépünk másokkal (mindegy, hogy csak éppen véletlenül nekimegyünk az utcán), apró tükördarabokat hagyunk magunk után... Mi felé megyünk nap mint nap? Többfelé indulhatok – ez a választás lehetősége. Közelebb húzom a karom, hogy lássam mi mászik rajta – kíváncsi is vagyok. És néha eszembe jutnak dolgok...

 

Álmok. Rengetegen próbálnak különféle jelentéseket találni nekik; szerintem mindenki érezte már azt, hogy ő érti, tudja, hogy mit jelent, csak nem ismeri a szavakat, melyekkel meg tudná fogalmazni. Legtöbbször ilyenkor az ember csak csöndben ül sokáig, olykor egész nap alig szól. Miért próbálunk az álmoknak valamilyen misztikus jelentést tulajdonítani? Miközben álmodom, a kívülről jövő ingerek és a kifelé menő konkrét megvalósulások (pl. mozgás) pályái gátoltak – mégis annyira valóságosnak éljük meg. Valamint furcsamód a lehetetlen fogalma is picit átalakul...

Ott van az egyén valósága, amiből kilépni nagyon nehéz. Lehet, hogy az utunk során ért ingerek alapján mi magunk vagyunk azok, akik titkon elvárásokat támasztunk; és csak azt vesszük észre, amit tudat alatt akarunk is észrevenni – legyen az jó vagy rossz? Ugyanis az agy sem képes minden időpillanatot érzékelni (pl ha gyorsan elfordítom a fejem), ezért aztán a hiányzó részeket valamilyen séma szerint mi magunk töltjük ki. Ha végighúzom a kezem az asztalon, akkor azt mondom igazi, hiszen érzem. Viszont ha az idegpályámat vagy az agyamat a megfelelő helyen ingerelnék, akkor ugyancsak azt érezném, hogy végighúzom a kezem az asztalon. Innen nézve fogoly vagyok – a saját testem, érzékeim foglya; mikor szeretek, mikor nevetek, mikor az autót szerelem vagy mikor alszom és álmodom. De vajon nem hazugság-e ez is, hiszen mindezt én gondoltam, most. Ugyanakkor nagyon is kell látnunk a világot, hogy képet kapjunk róla. Vagy mégsem? Nos, a rejtvény megoldása szerintem ott van mindenkiben. Próbálkozzunk; hiszen ez az, ami a mérleg nyelvét igazából elmozdítja.



Oszd meg, ha tetszett!
Facebook! MySpace!
Utolsó frissítés ( 2008. September 26. )
 

Hozzászólások  

# izzywatson 2008-05-16 23:37
most tekintsünk el a rossz álmoktól.
olyan jó valami olyat álmodni, ami nagyon intenzív, szinte valóságos és még annál is több! és a hatása alatt lenni akkor is, amikor felébredsz és egész nap, amíg csak szépen el nem felejted. milyen sorsa jut...
# justmemory 2008-05-16 23:55
pontosan. nagyon jól és szépen fogalmaztad meg, Izzy.
viszont azt hiszem egyszer már írtam a következőket: a rossz élmény is élmény, és ha inspirál (pl. tanulsz belőle), akkor végeredményben lehet "jó" is. plusz az is a valóság. vagy mégsem? könnyebb lenne, ha csak a jó dolgok maradnának?
# izzywatson 2008-05-17 00:06
Köszönöm!
Igazad van! Én direkt a jó álmokról írtam itt, a rossz álmokról egy külön hozzászólás-ablakban írnék, de most inkább megyek szunyálni! :-)
# justmemory 2008-05-17 00:17
hmm... mitől lesz egy álom jó vagy rossz (már ha egyáltalán van ilyen...)? lehet, hogy ez már a megélés, megértés (?), vagy az általad említett sorsa? mindenesetre kíváncsi vagyok mit gondolsz.
# izzywatson 2008-05-17 10:09
most az álom lélektanától és miszticizmusátó l elvonatkoztatva a rossz álomra vonatkozó kérdésedre ezt válaszolom:

a rossz álom értelmezésem szerint:
egy régi rossz élmény újraátélése vagy éppen valami új dolog "összeálmodása" is lehet.
vagy mondjuk amikor a félelmeink utolérnek minket álmunkban, az sem jó.
vagy amikor olyat álmodunk, aminek nem örülnénk, ha megtörténne.
ezeknek a hatása is lehet intenzív, valószerű vagy kétségbeejtő, álmodás közben, vagy ébredés után.
van ebben is izgalom, csak hát ez nem feltétlen jó kedvre derít, hanem inkább mésképp mozgat vagy lehangol, mint a jó álom, amire mondjuk az első hozzászóláskor is gondoltam.
# justmemory 2008-05-17 19:49
hmm; fura (?), hogy az álom mennyire nagyon foglalkoztat minket... az jutott eszembe, hogy mikor éberek vagyunk, akkor vajon miért nemmosunk össze dolgokat, miért tudjuk a félelmeinket 'kizárni' - ha álmunkban is mi vagyunk, akkor miért van mégis ekkora különbség a két tudatállapot között. tudat; ez fontos. hiszen legtöbbször (én legalábbis) álmomban is tudom, hogy ki vagyok; néha még emlékezem (valós tényekre, helyzetekre, stb) és gondolkodom is - már ha azokat lehet így nevezni. ha az álmok nem valóság, akkor miért félünk, ha rosszat álmodunk? talán pont azért, mert valahol mégis - mármint, persze, a tudatunkban ugyanúgy képeződik le. pl. az is érdekes, hogy az agyunk valójában (alapszinten legalábbis) nem tesz különbséget aközött amit lát és amire emlékezik; vagy amit álmodik. tényleg: vajon mi álmodunk, vagy az agyunk?
# izzywatson 2008-05-18 10:33
mi álmondunk, az agyunk meg a lelkünk a motor.
# izzywatson 2008-05-18 10:34
hehe. álmondunk=álmodunk. (izzywatson-magyar)
# Bocanova 2008-05-18 12:55
Khm. És tessék mondani, mi van akkor, ha pontról pontra megvalósul az álom? Melyik volt a valóság? A túk vagy a tojás? (csak, hogy eléggé szóképzavaros legyek)
# Reldom 2008-05-19 19:07
a fény csudajó dolog! én a kedvenc színemet csukott szemmel napozás közben szoktam látni... :-)
# Reldom 2008-05-19 19:12
Jm amikor azt kérdezted, hogy "vajon mi álmodunk, vagy az agyunk?" akkor a "mi" alatt pontosan mit/kit/miket/kiket értettél? Én kíváncsi nagyon!
# justmemory 2008-05-19 20:42
... ezzel csak azt a kérdést próbáltam feszegetni Reldi, hogy az énünk vajon "hol van", miben nyílvánul meg; a tudatomban vagyok én, aki létrehozom pl. az álmaimat; vagy csupán az agyam biológiai, fizikai törvényszerűség ei...? elválik vajon a két dolog?

Boca, a kérdés jó. a legegyszerűbb nyílván az lenne, ha azt mondanám, hogy aki ilyet tapasztal, nyílván látnok. talán igen, talán nem. ezért is nagyon érdekes és függ össze szerintem az én-tudattal, hiszen ha csakis a törvényszerűség ek hoznák létre az álmokat (ahogyan ezt ma feltételezik), akkor elég valószínűtlen, hogy 'látnánk a jövőt' (az csak hab a tortán, hogy a fizikusok nem értik, hogy hogyan lehetséges az, hogy a múltról van elképzelésünk, de a jövőre nézvést nincs - kvantumfizikail ag a két idő nem különbözik...). persze behozhatnék egy olyan trükköt, hogy lehet, hogy olyan világban élünk, ahol ciklusok vannak, és a ciklusok folyton megismétlik magukat, ezért előfordulhat, hogy pl. tudat alatt valaki megőrzi az emlékeit, és tudja, hogy mi fog történni - akár deja vu... nem tudom, csak töprengek...
# Bocanova 2008-05-20 21:43
Naja, egészen pontosan a deja-vu-re gondoltam. (saját tap., pl. a lányomat konkrétan láttam álmomban kb.egyéves korában, miközben az ún. valóságban még idebenn volt. A napokban esett meg a deja-vu: pontról pontra megtörtént, amit egy éve álmodtam). Bocsesz, nem feltétlen akarok terhelkedni személyes cuccaimmal, de van egy olyan sanda gyanúm, hogy tudattalan állapotunkban bizony történik egy kis csintalanság, hogy mást ne mondjak...:-)
# justmemory 2008-05-20 21:58
ehh - saját élmény miért teher...? abból tudsz csak gazdálkodni, nyílván. mi meg gazdagszunk...

a tudattalan állapot a lényeg, erre (is) próbáltam utalni - mi van, ha az a tudattalan annyira nem is az...? csak mi nem vagyunk már elegek, hogy mindezt átlássuk...
# Bocanova 2008-05-20 22:04
Kicsikék vagyunk mi a bazi nagy tudattalanunkna k. És még a végén igaza lesz a Révész Sanyinak, akinek "Ha volna két élete..."
# justmemory 2008-05-21 20:51
Boca, miért lennénk? nem lehet, hogy pontosan amiatt van ez így, mert ezt gondoljuk? úgy értem: ha a tudattalanom is én vagyok (és itt most tekintsünk el a jungi kollektív tudattalantól), akkor nem az lenne normális, ha mindezt el tudnám fogadni és "együtt élni"? a kérdés provokatív, persze...

egyébként szerintem mindenkinek sok élete van, vagy lehet - a döntések azok, amik által arra megyünk amerre. bár nem tudom mire gondolsz, ez így nagyon tág...
# Bocanova 2008-05-24 05:59
Nem mernék kijelenteni ezügyben igazán semmit. Van mindenkinek egy kazal elképzelése életekről, karmáról, csak nehogy be kelljen ismernünk, hogy egy napon megdöglünk mi is, azt'kész. ( viccelek ám, de lehet, hogy mégsem?) Arra gondolok, hogy élem magam is a KIS világát, amivel (mármint a KICSISÉGÉVEL) tökéletesen együtt élek. Az ún. (divatos szóval élve) útkereső típusú ember val.szeg nem akarja elfogadni a KICSISÉGÉT, fel akar nőni a nagy tudattalanjához . Csupán erre tetszettem gondolni éppen...
# justmemory 2008-05-24 07:39
... és az szerinted bűn lenne, vagy valami olyan mint nagyravágyás, telhetetlenség, stb? vagy csupán kíváncsiságtól vezérelve (ami szerintem részben az EGYÉN meghatározója - mmint hogy pl. én nem Te vagyok) bejárjuk a saját kis világunkat, annak határait keresve? ugyanis szerintem ahhoz, hogy az ember felnőjön a tudattalanjához ... várj, ez így nem jó kifejezés, hiszen éppen ezt kérdeztem: ha a tudattalanom is én vagyok, akkor nincs kicsi vagy nagy, hanem van valami, amiből én megélhetek "kicsit" is és "nagyot" is (azért az idézőjel, mert nem feltétlenül a szó klasszikus értelmében értendők).
szerintem minden ember útkereső... hiszen élni kell, minden nap; és meg kell találni és tanulni azt, hogy hogyan.

az elképzelések nem hiszem, hogy azért születnének (bennem legalábbis), mert félünk kimondani, hogy meghalunk oszt jó napot. ezen nem változtat semmi. viszont ha kíváncsi vagyok, akkor nyilván a saját sorsom is érdekel. mivel nem mutatott vagy mondott még senki semmi igazán meggyőzőt arról, hogy mi történik mikor eljön az idő, az emberek elképzelnek valamit. lehet persze, hogy a valamiféle hit léte megkönnyíti a szembenézést, ugyanakkor szerintem az fontos, hogy a saját élményeink, gondolataink vezéreljenek ezen a téren is.

A hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak engedélyezett!

< Előző   Következő >