|
Az ember eddig azt hitte, szebb és elegánsabb, ha a patikában nem Seduxenért vagy Postinor tablettáért áll sorba, hanem vitamint vesz. Mert hogy ezek a helyes kis kapszulák az egészség letéteményesei. Tévedtünk. Tévedtünk? Következzen most néhány megrázó adat napjaink kutatásaiból.
Világszinten nem tudom, mekkora a presztizse egy szerb orvoscsoportnak. Mindenesetre amit tudok a tudományokról általában, az úgy kezdődik, hogy olyan eredményeket képesek felmutatni, melyek többek közt validok, sztenderdizáltak, megismételhetőek. Ha szerb, ha brit. Egy szerb kutatócsoport érdekes összefüggéseket állapított meg nemrégiben. Azt állítják ugyanis kísérleteik alapján, hogy a vitamintabletták nem csökkentik, hanem növelik a rák kialakulását.
A vitamin-ügy egyébként is száz sebből vérzik. Sokan hangoztatják azt, hogy kizárólag természetes úton vegyük magunkhoz a nyomelemeket és vitaminokat, bár a ma fogyókúrázó vagy csipszen élő vagy éhező generáció nehezen tudna természetes úton fogyasztani annyi élelmiszert, különösen a mi túlkezelt világunkban, hogy annak a tápanyagtartalma elégséges legyen. Kezdve ott, hogy ezek a földek már nem azok a földek, amelyeken nagyanyáink kapálták a zöldséget. Vagy: ezek a gének már nem azok a gének a szójában vagy a kukoricában, mint 50 évvel ezelőtt. Cserébe viszont elmondhatjuk, hogy ők sosem ettek olyan tökéletesen szép paradicsomot, mint mi. Igaz, íze, illata nem nagyon van, ám remekül hangolódhatunk általa látványvilágunk látványkonyhájához..
De ne ragadjunk le itt. Nézzünk további tények után. „A reklámok azt sugallják, hogy a vitaminok mindenkinek, minden körülmények között jót tesznek, javítják az életminőséget és az általános közérzetet. Ezért rendkívüli fontossága van annak a nemrég napvilágot látott francia randomizált, placebo kontrollált vizsgálatnak (SU.VI.MAX vizsgálat), amely ezek rákellenes vagy éppen rákkeltő hatását vizsgálta. A tanulmány nem mindennapi. Több mint 13000 35 és 60 életév közötti embert vizsgált 7.5 éven keresztül. A vizsgált emberek C vitamint (napi 120mg), E vitamint (napi 30mg), beta-karotint (napi 6mg), szelént (napi 100microg.) és cinket (napi 20mg) vagy placebo tablettákat fogyasztottak. Pozitív eredménye a kísérletnek, hogy összességében 31%-al csökkentette a rák előfordulásának valószínűségét férfiak esetében. (Az antioxidánsokat szedő férfiak közül 88-an, míg a” placebo” csoportban 124 férfi betegedett meg rákban) Ez a hatás főleg az egészséges és hiányosan táplálkozó férfiaknál jelentkezett, akiknek vérében bizonyos antioxidánsok viszonylag alacsony mértékben voltak jelen, és akik nem voltak veszélyeztetettek a rákbetegség tekintetében.
A tanulmány érdekessége, hogy nőknél ez a jótékony hatás egyáltalán nem jelentkezett, még azoknál sem, akik helytelen táplálkozás következtében viszonylag alacsony antioxidáns szinttel rendelkeztek. (Az antioxidánsokat szedő nők közül 179-en, míg a „ placebo” csoportban 171 nő betegedett meg rákban!) Figyelemreméltó, hogy az antioxidánsok szedése nem vezetett az életminőség ill. az általános közérzet javulásához. A tanulmány nem csak arra világít rá, hogy mesterséges antioxidánsok fogyasztása nem hatékony nőknél és megfelelően, kiegyensúlyozottan táplálkozók esetében ill. akiknek vérében az antioxidánsok megfelelő mennyiségben vannak jelen, hanem arra a következtetésre is jut, hogy a rákbetegség által veszélyeztetettek esetében (pl. erős dohányosok) és akiknél a rákbetegség már a kezdeti stádiumába lépett, a mesterséges antioxidánsok egyenesen elősegíthetik a tumor kialakulását és burjánzását. Ebben az esetben magas dózisú mesterséges antioxidánsok fogyasztása egyenesen káros (deleterious) lehet.”
Forrás és erősen ajánlott továbbolvasásra: www.patkonyelv.hu
Oszd meg, ha tetszett!  Kapcsolódó írások: |
Hozzászólások
tulajdonképpen nem tudom, hogy hol van a tablettákban a C-vitamin, nem tudom hol fél el a sok E-cucc (nem E-vitamin) mellett... Szóval szerintem még mindig a zöldség és a gyümölcs a vitaminokban a nyerő.
A cikk hozzászólásainak RSS-csatornája.