JoomlaWatch Stats 1.2.9 by Matej Koval
Főoldal arrow Publikációk arrow Egészség, életmód arrow Keserű a csoki?
Keserű a csoki? PDF Nyomtatás E-mail
Felhasználói értékelés: / 1
LegrosszabbLegjobb 
Írta: Ónadi Tünde   
2008. November 24.

chocolateNem is olyan keserű! A fekete étcsokoládé javítja a koszorúerek állapotát és kedvezően befolyásolja a véralvadásban alapvető szerepet játszó vérlemezkék működését, állapította meg egy svájci kutatócsoport Roberto Corti vezetésével. Eredményeiket a szívgyógyászat vezető folyóirata, a Circulation közölte.

Már az előző években több szívgyógyászati központ munkatársai igazolták, hogy a fekete csokoládéban lévő flavonoidoknak kifejezett antioxidáns tulajdonsága van és mivel a kedvezőtlen vérkoleszterin - az LDL-koleszterin - molekulák oxidációja alapvető szerepet játszik a koszorúér-betegség kifejlődésében, a csokoládé ezért szívvédőnek minősül. Az is jól ismert, hogy a vérlemezkék a károsodott koszorúerekben könnyebben összetapadnak és az így keletkező alvadék elzárja az eret, aminek szívinfarktus lesz a következménye. Az előbbi kóros folyamatok mindenki számára súlyos kockázatot jelentenek, az átültetett szívvel élők számára pedig éppenséggel létfontosságú, hogy ezt a veszélyt minimálisra sikerüljön csökkenteni. A svájci kutatók 22 olyan beteget vizsgáltak, akiknek a mellkasában transzplantált szív dobogott. Itt kiemelkedően fontos volt, hogy az átültetett szív erei ne szűküljenek. A vizsgálati személyek fele véletlenszerű kiválasztással flavonoidokban gazdag, fekete csokoládét kapott, a másik csoport tagjai olyan csokoládé-kezelésben részesült, amiben nem voltak flavonoidok.

A koszorúerek állapotát szív katéteres vizsgálattal, az erek láthatóvá tétele útján vizsgálták, két órával 40 gramm fekete, 70 százalékos csokoládé elfogyasztása után. A kontrollcsoport tagjai ugyanolyan színű és ízű, de flavonoidokat nem tartalmazó csokoládét ettek a vizsgálat előtt. A flavonoidokban gazdag fekete csokoládé elfogyasztása után két órával a koszorúerek jelentősen tágultak, miközben a látszólag azonos, de hatóanyagot nem tartalmazó kontroll csoki elfogyasztása ilyen változással nem járt. A valódi csokoládé a vérlemezkék összecsapódó képességét is erélyesen gátolta.

Corti hangsúlyozta, hogy a fekete csokoládé kedvező befolyása a vérben mérhető oxidatív stressz kifejezett csökkenésében is megnyilvánult, ami valószinűleg jelentős mértékű szívvédő hatást jelent. Fontos tudni, hogy a lényegesen kevesebb flavonoidot tartalmazó tejcsokoládénak, vagy a fehér csokoládénak ez a gyógyhatása minimális. A kakóbabban igen sok flavonoid található, de ezeknek a mennyisége rossz technológia esetén a csokoládépor gyártása közben rohamosan csökken. Azokban a csokifélékben, melyekben eleve kevés a csokoládé, mert azt jórészt tejpor helyettesíti (tejcsoki), vagy kakaóvaj pótolja (a fehér csokoládé), már nincs benne az ereket védő hatóanyag.

Amerikai és német kutatók egészséges önkénteseket vizsgálva megállapították, hogy a kakaóbab értágító hatása annak a flavanolnak és bomlástermékeinek köszönhető, amelyiknek a neve epicatechin. Hagen Schroeter és munkatársai az epicatechint vizsgálva azt találták, hogy ez a molekula fokozza a koszorúerek belső felszinén keletkező, igen erős értágító anyag, a nitrogén monoxid fölszabadulását. Tanulmányuk a Proceedings of the National Academy of Sciences hasábjain olvasható.

A fekete csokoládé így tágítja a koszorúereket és ez magyarázza azt is, hogy hatásos vérnyomáscsökkentő (amit más tanulmányok igazoltak). Az utóbbi évtizedben mind több olyan adat látott napvilágot, amely azt bizonyította, hogy több ezer éve kezünkben van egy kitűnő eredménnyel alkalmazható gyógyszer, amit ráadásul még az egyéb tablettáktól, poroktól irtózó betegek is szívesen bevesznek.

 

www.runa.hu



Oszd meg, ha tetszett!
Facebook! MySpace!
Kapcsolódó írások:
Utolsó frissítés ( 2008. November 24. )
 

Hozzászólások  

# a közkedvelt 2008-11-24 15:47
nyam:-)

A hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak engedélyezett!

< Előző   Következő >