JoomlaWatch Stats 1.2.9 by Matej Koval
Főoldal arrow Publikációk arrow Szexualitás arrow Minden, ami szex - régen és ma
Minden, ami szex - régen és ma PDF Nyomtatás E-mail
Felhasználói értékelés: / 2
LegrosszabbLegjobb 
Írta: Szalóki Zsófia   
2009. February 24.

retro_szexHa jól megfigyeljük, generációról generációra változott a világ és emellett számos más dolog is, ilyen például a szexuális szokás. Miben tér el a mai kép a többszáz évestől és leginkább miért?

Emlékszem azokra a filmekre, amelyekben (századokkal ezelőtt) a nőknek még a bokájukat sem volt szabad kivillantaniuk a szoknya alól, mert az már biztatásnak számított a férfiak felé. A dekoltázsok ugyan akkor is merészek voltak, de ízlésesek és az akkori életszemlélet, a gyengébbik nem felé irányuló tisztelet, más gondolatokat fogalmazott meg az emberekben a szerelmi élettel kapcsolatban. Érdekes, hogy a nagy megbecsülés sokszor csak a külvilágnak szólt. A férfiak finomsága némely esetben csak a hálószoba ajtajáig tartott. Ott a nő kiszolgáltatott volt, alárendelt és asszonyi kötelességének eleget kellett tennie, akkor is, ha éppen nem lett volna kedve hozzá. Mindenesetre a visszafogottabb stílus, a női báj és titokzatosság sokkal jellemzőbb volt akkoriban, mint manapság, és a nemi életet sem a diszkó vip-szobájában vagy mellékhelységében élték.

Most mit látok? Hát igen... Fiataljaink, tinijeink már ebből mit sem érzékelnek. Tisztelet a kivételnek, de a miniszoknya, a hatalmas kivágású top, ami inkább emlékeztet egy bikinifelsőre, minden lány alapfelszerelése az éjszakai élethez. És miért? Mint említettem már, ahogy változik a világ körülöttünk, úgy változunk mi is. Egyszerre megjelentek a televízióban a tusfürdőket és testápolókat reklámozó pucér nők, a különböző amerikai filmekben az ágyjelenetek, amelyek időről időre egyre részletesebb képet mutattak. Minden eladható, amire szexszel hívják fel a figyelmet. A nagyszülők még megbotránkoznak egyes műsorokon, újságcikkeken, amelyekben a trend és a sztárok kilengései szerepelnek. Az unokájuk pedig valószínűleg "jóízűen" elolvassa. Megdöbbenve pillantottam egy tiniújság rovatára (tanácskérés szexuális témában), amikor 12-14 évesek konkrét kérdésekkel bombázták a tanácsadót. Nem ám szolid értelemben, hanem a már jelenlévő szexuális életükkel kapcsolatban. Fogtam a fejem, hisz ők még kislányok. Akik nőknek érzik magukat... Szomorú. Aztán tudjuk, mik a következményei a sokszor felelőtlen nemi életnek. Persze nem mindenkire igazak ezek az állítások.

Ha nem a kamaszkori szexet elemezzük, akkor is sok változás ment végbe. Gondoljunk csak a manapság nagyon "divatos" egyéjszakás kalandokra. Ezek sem veszélytelenek, nagy a rizikó. Itt még könnyebb elkapni a nemi úton terjedő betegségeket, mert (általában) nem ismertük a partnerünket előtte. Ami szintén nagy különbség múlt és jelen között ebben a témában, a konkrét szexuális szokások sokasága. Vagyis "a mindenki másképp csinálja". Míg nagyanyáink korában kevésbé volt elképzelhető az orális és anális szex, manapság egyre természetesebb. Ez nem negatív élvezetszerzés, csak más. Ha már a másságot említem, itt vannak az egyre nagyobb számot képező homoszexuális és biszexuális emberek. Kezd elfogadottabbá válni az, hogy valaki meleg. Emellett mindenképpen meg kell említenem visszakanyarodva a fiatalabb kor képviselőihez, a "divatleszbikusokat". Ők azok a személyek, leginkább lányok, akik a buli kedvéért vagy ki tudja miért, szájoncsókolják egymást, ha csak a finomabb dolgokat említem. Ez nem jelenti azt, hogy homoszexuálisak lennének, csak kipróbálják kíváncsiságból. Ez sem halálos bűn, bár valljuk meg, elég furcsa.

A szexualitásban nincsenek már határok, gátlások vagy erkölcs. Mindent, mindig, mindenhol szabad. Ez a legjellemzőbb. De, hogy ne keseredjünk el teljesen, ez nem mindenkire vonatkozik. Vannak még monogám, visszafogottabb emberek is, akik tudják, hogy minek, mikor van ideje és helye. Nagyon becsülendőek a katolikus vallású emberek, akik házasság előtt teljesen megtartóztatják magukat, és szűzen nősülnek vagy mennek férjhez. Igen, vannak még ilyenek! A két véglet között ott van az arany középút, amellyel remélhetőleg a nagy többség él. Ha pedig a fiatalokra gondolunk, nem feltétlenül kell aggódnunk. A szülők, ha olyan szellemben nevelik a gyerekeiket, hogy az tudjon magára vigyázni és bármikor, bármivel kapcsolatban fordulhasson bizalommal és őszinteséggel hozzájuk, ha nincsenek tabutémák otthon, amelyekről esetleg kínos beszélni, akkor a nevelés meghozza a várt eredményt.

 

mentropia.hu



Oszd meg, ha tetszett!
Facebook! MySpace!
Kapcsolódó írások:
Utolsó frissítés ( 2009. February 24. )
 

Hozzászólások  

# wildhoney 2009-02-24 18:38
Hm...hm...ma, az egyik órámon, megkérdezte tőlem egy lány, hogy ha a középkorban elfogadott volt, hogy a lányok 16-17 évesen mentek férjhez, akkor miért ütköznek meg manapság azon, ha vki idejekorán nemi életet él. Azt hiszem, hogy az egyébként értelmes kislány kérdése már tükrözi azt az éretlenséget, amivel naponta szembe kell találkozzunk. A szexualitás a nagy szexuális forradalomnak köszönhetően elvesztette alapvető funkcióját, azaz a fajfenntartásét . Onnantól kezdve már az egyéni (és már megint az önzőséggel jövök) örömszerzés vált lényegessé, azaz mindegy hogy hogy, csak nekem jó legyen. A sorrend megfordult: ha jó a szex, akkor jó lesz a párkapcsolat is, amíg szerintem ennek pont fordítva kellene működnie. Ti mit gondoltok?
# Judit 2009-02-24 18:40
öhömm... azér' 12, 13 vagy 14 éves korban hol beszélünk még örömszerzésről? pláne lányok esetében...

amúgy egyetértek veled.
# justmemory 2009-02-24 19:17
... Háni, a 16-17 éves lány ezen kérdése miért tükröz éretlenséget?

egyébként sztem az "egyéni örömszerzés" alakulása is megérne egy misét; hiszen az európai kulturkör szexuális szokásairól vagyhát berögződéseiről , kapott/látott/tapasztalt mintáiról/"hagyományairól"(?) beszélünk most (gondolom...).

szerintem nincs sorrend (nem is kell hogy legyen); illetve ha van, akkor az teljesen egyéni... egyik sem feltétele a másiknak vagy zárják ki egymást. ha elfogadjuk, hogy egy megfelelően magánjellegű "dologról" van szó, aminek egyik lényege éppen az >embernek levés
# hmm... a vége lemaradt... szal:justmemory 2009-02-24 19:18
"ezáltal szabadság (is), akkor a "globál-normák" felállítása már itt elakad... főleg, hogy az egyéni gondolkodásmód nem kihagyható... nevelés..."
# justmemory 2009-02-24 19:36
... illetve eszembe jutott még valami...: vajon "mi", akik "hivatottak vagyunk" normákat kritizálni, rosszallóan vagy éppen fejcsóválva nézni, netán a normákat felállítani; vajon mennyire vagyunk tisztában/éljük meg "a szexualitást" mint olyat (gondolkodásmód beli különbségek vagy nevelési útmutatások elemezgetésével karöltve, akár...); olyan szinteken, ahogyan beszélünk róla...?
# wildhoney 2009-02-24 20:14
Just, én aztán nem szeretnék kritizálni, azért is kezdeményeztem vitát, hogy megtudjam, ki mit gondol erről. Nos, engem zavar ez a lefekszem, akivel csak akarok hozzáállás, pont azért, mert én is belementem anno ilyesmi játékokba, és sok értelmét (így utólag elmondhatom) nem láttam. Pillanatnyilag jó ötletnek tűnhet, de hát kérem, nem vagyunk állatok, akik ösztöneiket élik ki egymáson! Nem vagyok hivatott semmilyen normát felállítani, csak úgy gondolom, hogy rossz az irány, ami felé tartanak a tinik. Mintha ez az egész kérdéskör számukra technikai lenne, és nem szellemi. Mert következményei akkor is vannak az együttléteknek, ha pl a nem kívánt terhességet vagy a nemi betegségeket sikerül elkerülniük. Következmények önmagában és a másik emberben. Mennyire felelős a másik emberért, akivel csinálja, és mennyire felelősségtelje s a maga irányában??? Hazudik-e, hogy neki jó, miközben nem az??? Ilyesmikre gondolok én... Én ilyen szempontból 2 kategóriára osztom az embereket (egy számomra kedves ember után szabadon):vanna k, akik csak úgy kamatyolnak bele a nagy világba, és vannak, akik ezt komolyan gondolják.
# justmemory 2009-02-24 20:51
tudom, hogy nem kritizálni szeretnél, ahogyan felteszem más sem. arra próbáltam utalni, hogy mi is felnőttünk valamiben, a mi szüleink is hoztak valamit magukkal, ahogyan/ami alapján mi is tartunk valahol... honnan tudod, hogy a tinik rossz irányba tartanak...? kicsit sarkos a kérdés, de talán érezhető mire szeretnék utalni...

egyébként kérlek olvasd el ismét azokat, amiket a legelső kommentben írtam, és válaszolj kérlek. sehol nincs az, hogy kamaty így vagy úgy, hanem éppen azt próbálom megfejteni, hogy pl Te miért úgy látod ezt a kérdést, ahogyan... merthogy ez messze több annál, hogy kétfelé lehessen osztani az embereket vagy hogy "ösztön vs örömszerzés"... arról nem is beszélve, hogy egyfelől az ember is igenis állat... miért vannak megcsalások; se vele se nélküle állapotok; miért van az, hogy két, látszólag egyformán megfelelő partner közül csak az egyik kell igazán... stb? tiniként az ember nem csak testileg, hanem lelkileg is érik... és pl Te is azért jutottál el a saját nézeteid kialakulásához, merthogy anno Te is úgy tettél, ahogy... hülye példa, de hogyan tanítod meg a gyerekednek, hogy milyen az, hogy "forró"? éreznie kell... ezzel nem azt mondom, hogy jó dolog az, hogy 12-14 évesen olyan konkrét kérdéseik vannak amilyenek... de legalább kérdeznek, ha már egyszer olyan világban kell felnőniük amilyenben. teszem hozzá van olyan kislány kishazánkban (és rajta kívül ki tudja még mennyi...), aki a maga 6 évével pontosan tudja, hogy mi-hol-merre-meddig, merthogy a család... és ő hogyan teszi majd a lelkét mellé...? Te pl hogyan tetted anno mellé...?

a másik az, hogy alapvetően 13-14 éves korban (vagy szélsőséges esetben akár előbb is, hiszen a mai fiatalok fizikálisan korábban érnek) már fizikálisan készen áll egy lány arra, hogy anya legyen... ez (is) az "ember állati része"... és egy kérdés, amire mindenki tetszése szerint válaszol vagy nem...: hogyan dolgozódik fel az, mikor egy lányban világossá válik az, hogy egy másik kis emberkének adhat életet...? kitől kapnak ma a fiatalok a szellemi-lelki fejlődésükhöz bármit? a másik kérdés ami részben ehhez, részben az előzőek kapcsán az általad leírtakhoz kapcsolódik, és részben Te is írtad: mennyire felelős a maga irányába, mennyire van tisztában saját magával..., mennyire kell lelket vinni bele; mi köze van a szeretethez... stb...
# wildhoney 2009-02-27 16:32
Just, vegyünk egy egyszerű példát: 14 évesen azt mondja a kislány:"az én anyukám 18 évesen vesztette el a szüzességét, de én nem akarok addig várni"-ez a mondat számomra azt jelenti, hogy az első adandó alkalommal és jóformán majdnem mindegy kivel, le is fog feküdni vkivel. Amikor már az számít "megbotránkoztat ónak" ill. hírértéknek, hogy egy 18 éves lány még szűz, akkor szerinted mi számukra a szex, ha nem technikai? Egy dolog, amivel el tudnak "dicsekedni", miszerint ők már túl vannak rajta, miközben arról nem képesek gondoskodni, hogy amikor közeleg a havi menstruáció ideje, legyen nála egészségügyi betét, vagy akármi.
Igen, sztem pont azzal van itt a probléma veleje, hogy miközben fizikálisan sokkal érettebbek, mint a korábbi generációk, addig sokkal tovább maradhatnak gyerekek. Lássuk az én példámon: anyukámnak 18 éves korában el kellett mennie dolgozni, én ráértem 22-24 évesen, mert addig tanulhattam, ill. 22 éves koromtól már csak félig támogattak a szüleim. Anyukámhoz képest 4 év késésem van. Tehát a mai fiataloktól nem várják el, (mert pl adott a családi jó háttér) hogy felnőjenek a szó minden értelmében (felelősségváll alás, külön kassza, külön élet, stb.) miközben ők felnőtt szerepben kívánnak élni a szexualitás szempontjából.
# folyt...wildhoney 2009-02-27 16:46
Szülők: a szülők felelőssége igen is nagyon nagy. Hogy mások mit hoznak otthonról, azt nem tudom, de én jóformán semmit, talán épp ezért voltak olyan tisztázatlan ügyeim, mint amilyenek. De itt most nem rólam van szó, hanem a fiatalabbakról. Nem tudom, hogy gyakorló szülők miként csinálják, de sztem ez szülő és gyerek között sok helyen tabu téma lehet, miközben mit lát a szerencsétlen a filmekben? Két ember találkozik, különböző kalandokba keverednek együtt, és hopp viszonylag rövid időn belül már egymásnak is esnek. A pszichológia ismeri annak a fogalmát, hogy rendkívüli helyzetekben kialakulhat kölcsönös vonzalom 2 ember között, amit tévesen szerelemnek ítélnek meg, aztán a film véget ér, mielőtt a néző láthatná, hogy a pár miként birkózik meg a szürke hétköznapokkal. Vagy a mostani tinik között rengeteg olyan van, sztem nem túlzás, ha azt mondom a fele, akinek a szülei válnak, vagy már elváltak és külön élnek. Ez is egy minta a gyerek számára, még ha vitatható is, miszerint, ha nekem vmi nem tetszik a másik félben, akkor nyugodtan lehet dobbantani, nincs semmi baj, majd lesz másik. Hol van itt a másik fél vagy egyáltalán a kapcsolat tisztelete?
# folyt.köv.wildhoney 2009-02-27 16:56
"miért vannak megcsalások; se vele se nélküle állapotok; miért van az, hogy két, látszólag egyformán megfelelő partner közül csak az egyik kell igazán..." - ezekre a kérdésekre én se tudok válaszolni, különben Popper vagy Ranschburg Editkének hivatnám magam ;-)
"kitől kapnak ma a fiatalok a szellemi-lelki fejlődésükhöz bármit?" - sztem az a szerencsés eset, akinek jó szülei, vagy idősebb rokonai, akik a bizalmát is élvezik a tininek vezetik ebbe be, de pesszimista vagyok, sztem ez csak az esetek hangyányi százaléka. Kitől? Senkitől. Hacsak nem gyakorol aktívan vmilyen vallást. Máshonnan esélye sincs.
# justmemory 2009-02-27 17:38
... meglehet, hogy számukra már "csak technikai" kérdés a szex (bár sztem nem így van)... megkapják azt a fajta szabadságot, ami "az ivaréretté válással" párosítva okozza azt, hogy akkor és azzal fekszenek le, akivel akarnak. az ő szempontjukból valahol jogos az értetlenkedés; hiszen pl 18 évesen sincs jobban tisztában az ember magával, a világgal, a másikkal; szóval sztem valahol érthető az, hogy a mai tinik álszent papolásként fogják fel mindezt... merthogy valahol az is. ők 20 évesen már konkrétan tisztában lesznek az igényeikkel, azokkal a "tudásokkal", melyekre "nagyanyáink csak túl későn jöttek rá" - mit tud adni a másik fél, mi az az orgazmus, stb. innen nézve még előnyben is vannak, hiszen a másiktól való függés sokkal kisebb mértékű lesz; stb... az egészségügyi betét kérdését nem tudom, de sztem ez inkább az olyasfajta nemtörődömség következménye, mint az, hogy pl nem megyek két lépést a kukáig, hogy oda dobjam ki a csikket... tégy igazságot... mint írtam, a mondandónk és eleve az egész téma mögé oda kellene tenni a "nyugati felfogást"... és azt, hogy miből gondoljuk, hogy az az egészséges, ahogyan mi gondolkozunk...?

szerintem nem maradhatnak sokkal tovább gyerekek, sőt... akinek valamiféle gyerekkora volt, az szerencsésnek mondhatja magát... szerintem inkább sokkal tovább maradhatnak "felelőtlenek"... a tanulás, persze, lehetőséget is jelent, de ebből a szempontból pl a szüzesség elvesztéséhez nem kötődik szorosan... arról nem is beszélve, hogy rengeteg fiatal elmegy dolgozni 15-16 évesen, és onnantól nyugdíjig vagy haláláig dolgozik. ebből a szempontból egyrészt jogos, hogy a szexualitás terén is "követelik" a felnőtt bánásmódot, másrészt annak, hogy "én 2 éve már dolgozom" semmi köze nincs ahhoz a felelősséghez, ami egy másik emberrel való együttlét során felmerül. szerintem...

szülői felelősségről én is írtam, hogy az egyik legfontosabb. az, hogy "most nem rólam van szó" azért nem igaz, mert egyrészt jelen írás kapcsán kinyilvánítod a véleményedet - tehát valami alapján írsz dolgokat; másrészt tanárként, de eleve felnőtt nőként egyfajta példát jelentesz a következő generációknak... egyébként pont azt kellene elérni, hogy a tabu témák ne legyenek azok; ehhez viszont a gyerőcöt eleve úgy kell nevelni, sőt, sztem már a terhesség során is úgy kell hozzá viszonyulni (eleve a férfinak megfelelően kéne viszonyulnia a várandós kedveshez...). és akkor a filmek mondhatnak amit akarnak. arról nem is beszélve, hogy sztem az emberek viszonylag hamar ráébrednek - még tizenéves fejjel is -, hogy az élet nem egy hollywoodi film... igazad van, a válás is minta. viszont itt megint jön egy nehéz kérdés...: mi tart össze két embert; főleg hosszútávon? szeretet, elfogadás; igen... csakhát amíg a boldogító igenig eljut az ember, addig a legtöbben egynél picit vagy nem picit több partnerrel találkoznak; hiszen ez alapján lehet mondani, hogy "ő az". plusz szerintem mindkét fél részéről egy nagyon komoly ego-t jelent azt mondani, hogy "én vagyok a legjobb számodra, életed hátralevő részében". lehet, hogy akad más, aki valamiért arra készteti az egyik felet, hogy elhagyja a másikat; és ha ezzel mindkét fél tisztában van és elfogadja, akkor ez természetessé válik. egyébként békében külön utat választani sztem nagyobb tiszteletet jelent, mint mondjuk a megcsalás; és lehet akkor tisztelem a legjoban a másik felet, ha elfogadom azt, hogy neki egy másik partnerrel jobb... persze így nekiindulni egyetlen kapcsolatnak sem lehet, főleg nem egy gyermekvállalás nak... hiszen ha kimondom, hogy "mindenben mellette", akkor azt úgy is gondolom... csakhát... mondjuk 50 év nagy idő, és az emberek végtelenül különbözőek és érdekesek; olykor furcsák... megintcsak: tégy igazságot...

szerintem a vallást idekeverni nagyon kényes dolog... hogy őszinte legyek nem lennék túl boldog, ha a gyerekem ebből az irányból kapná meg mindazt, amire szüksége van... persze legalább ez is ad valamit - olykor, egyeseknek nagyonis sokat -; de ez tényleg csak magánvélemény, saját hozzáállás. megintcsak igazad a "családi vonalban"; én maximum tapasztalt barát/barátnő meglétével tudnám kiegészíteni.

A hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak engedélyezett!

< Előző   Következő >