JoomlaWatch Stats 1.2.9 by Matej Koval
Főoldal arrow Publikációk arrow Politika arrow Mire Jó az EP (Európa Parlamenti) Választás?
Mire Jó az EP (Európa Parlamenti) Választás? PDF Nyomtatás E-mail
Felhasználói értékelés: / 3
LegrosszabbLegjobb 
Írta: Josa Balint   
2009. May 31.

europa_parlament_brusszel_01_00Erre a kérdésre adható kapásból az a válasz, hogy megválassza Magyarország és Európa Európa Parlamenti képviselőit. Amire ezen kívül még alkalmas, arról írok a követezőekben, ha nem is pontosan, de legalább gondolatébresztő jelleggel.

Az EP választás szabályai jól tudjuk nem azonosak az országgyűlési választásokéival (Ogy), így az ott elérhető szavazat-mandátum arányok mások mint az EP-n. Mivel országos listára adjuk voksainkat a lehető legarányosabb eredmény születik tekintetbe véve, hogy a szavazókör adott (M.o.) és a listán nincsenek kompenzációs hatások, illetve a személyek sem lehetnek kiugróan érdekesek vagy utáltak, mint az egyéni képviselők az Ogy-n. Tehát a szavazás várható végeredménye valójában egy, az országos, biztosan szavazó állampolgárok körében mért közvélemény kutatásként is felfogható. Lemérhető tehát az ország politikai véleménye. Tekintetbe véve, hogy jelenleg ez kb. kétharmados ellenzéki győzelmet fog hozni a kormányon lévő MSZP ezt a pontos mérést próbálja majd relativizálni.

Milyen érvei lesznek? 1. Részvétel. A várhatóan igen alacsony (25-30%-os) részvétel azt hivatott majd alátámasztani, hogy az otthon maradottak között többségben lettek volna a baloldali voksolók. Persze ezt bizonyítani vagy cáfolni lehetetlen, tehát jól elsüthető kifogás. 2. Pontosan az arányosság, hiszen elviekben az Ogy voksoláson más, területi-helyí népszerűség is befolyásolhatja a szavazás kimenetelét. Szili Katalin bukása óta azonban előre jelezhető, hogy az Mszp-Szdsz páros még közösen állított jelöltjeinek sincs esélye a parlamentbe kerülésre egyéni szavazókörből. Vagyis az EP választás jó arra, hogy nagyjából pontosan megjósolja az egy éven belül esedékes totális bal-lib bukást.

 

Persze nyílván jó az EP-be bekerülő és a hazai politikai közélettől fényévekre katapultáló politikusoknak, mivel terveikkel ellentétben a kutyát sem érdekli pontosan mit és miért csinálnak majd odakinn. Jó a kormányerőknek is egy picit, arra hogy megmutassák, ha a baloldal tényleg nem megy el a következő választásra sem (népszavazások, Ferencváros, Pécs) akkor a következő Miniszterelnök nemcsak hogy Orbán Viktor lesz, de ha ő úgy akarja a koronázott király is.

A parlamentbe kerülési küszöb azonos mértéke (5%), de a részvételi adatok miatt juniús 7 nem alkalmas megítélni a kampány egyik fő elemének a „rasszista, antiszemita szélsőjobboldali Jobbik” valódi erejét. A jobbik bekerülése vagy sem -valóban komoly tét lehet, de nem azért, mert ettől komolyan kellene tartani, hiszen a legtöbb ország küld majd „szélsőségeseket) Brüsszelbe. A kérdés az, vajon lesz-e kihívója itthon a cigányellenes retorikának. Pontosabban, lesz-e olyan parlamenti párt, amely nem csak sallangokat mond és gesztusokat tesz a magyarországi etnikai feszültségek ellen és a társadalom alsó-legalsó rétegeinek megmentése érdekében. Pl, az Szdsz túljut-e azon, hogy a cigányság politikai integrációját a vidéki szervezetek (látszat) tagtoborzásával képzeli el, illetve az Mszp-Fidesz páros valaha is komolyan gondolja a kisebbségek parlamenti képviseletét? Ezek lennének a Jobbik ellenszerei nem a kiszorítás és különböző gyűlöletbeszéd törvénymódosítási performansz vagy éppen a félelem alapú és ezért sokszor szánalmas ellen-hecckampány.

Európában is mindenütt „felülreprezentáltak” a kis(nemcsak jobb, de baloldali és zöld) pártok, amelyeknek az EP lehet az ugródeszka a „valódi” parlament felé. A válság és az alacsony részvétel (pl Szlovákia 15-20% de összesen sem lesz 40%) alkalmat ad Európa sokszínűségének és a demokratikus intézmények általános leépülésének megjelenítésének egyszerre. A korábban a Néppárt (tagjai pl MDF, Fidesz és a jobbközép pártok) alkotta a legnagyobb frakciót és adta az Unió vezetőinek többségét, de ez valószínűleg megfordul és az Európai Szocialisták lesznek a befutók. A választás jellemzően a parlamenti felállás negatívja, így mivel az Unióban túlnyomó részt jobboldali pártok alkotnak kormányt az EP-ben ez majd valószínűleg fordítva lesz.

 

Az Ep választásnak van még egy, végre pozitív oldala is. Összeurópai. Ha ezt sikerülne megérteni átérezni valahogy az talán segíthetne látni a dolgok jó oldalát is. Hiszen a futball –vb döntőt leszámítva kevés olyan esemény van itt Európában, ami ennyi embert érint egyszerre. 27 ország sokszáz-millió lakosa él-élhet szabad akaratával. Nagy dolgok ezek, érdemes belegondolni…



Oszd meg, ha tetszett!
Facebook! MySpace!
Utolsó frissítés ( 2009. May 31. )
 

Hozzászólások  

# ?maho 2009-05-31 14:44
Honnan gondolod, hogy a szocialisták adják a legnagyobb frakciót az ep-ben? Minden elemzés továbbra is néppárti vezetésű ept prognosztizál. Igaz balra tolódással. De pl Barossot a jelenleg kevés baloldali vezetésű ország is támogatja, tehát nagy változást én nem jósolnék...
# hippi001hippi001 2009-06-01 11:20
Ez nem egy jóslás, csak lehetőség... és lám 1 elezés ami velem ért egyet (a sajátom) , de pl a legsó HVG is ezt írta, de Barossot már a Néppártiak is le akarják váltani (200905 18 Spiegel)ok a nem jó reakciók a gazdasági válság miatt, tehát rá nem fogadnék. Persze ki a szocialista ki a néppárti ez se mindig tiszta előre szóval majd a végén megtudjuk pl a lengyel liberálisok hova ülnek be, de nem is ez a legfontosabb kérdés, hanem, hogy az Ep mennyire lesz önálló hatalmi ág a jövőben, megvalósul e a lisszaboni szerződés, ki lesz az EU elnöke stb, és erre mondjuk itthon egy párt sem mond semmit, hiszen az Elég volt nem erról szól, de a többi párt sem mond ezekről az európai kérdésekről semmit.
# maho 2009-06-02 19:52
Így van, megtudjuk nemsokára. Csak megjegyzem, kötözködés szándéka nélkül, hogy:

Barroso újrázását a néppárt támogatja , sőt a szocik is, bizonyos baloldali jellegű törekvések megvalósulása esetén.

A Lisszaboni Szerződés eddig sem az EPn múlott. 2009 elején már életbe kellett volna lépnie az EU "alkotmányának", de az írek beintettek, mert ott ugye népzavazás volt. A többi tagállamban parlamenti döntés elég volt a ratifikációhoz. Gyanítom, hogyha mindenhol megkérdezték volna a népet, más ország is elutasította volna. Anélkül, hogy tudnák mi az (pedig a LSZ a jelenleginél nagyobb szerepet szán a nemzetek parlamentjeinek , kvázi nagyobb beleszólást nemzet szinten). Tájékozatlanság , ami viszont a kint ücsörgő politikusaink kommunikációján ak teljes hiányából ered.
# izzywatson 2009-06-02 21:44
itthon kábé a jó pénzre meg a hatalomra játszanak a kampány során. nekem olyan, mintha belföldi választások lennének. eddig még beszéltek arról, hogy nem igazán ismerjük az ejrópai juniójót, ma már viszont ez sem téma, hanem már inkább hajtanak a maguk érdekeikért ebben is, a belföldi választásokhoz hasonlóan, de az igazi képviseletről mintha elfelejtkeznéne k sajnos. ebben is, abban is.
# Judit 2009-06-02 21:58
tyű, de nem értek hozzá :-)
# hippi001hippi001 2009-06-03 07:48
sajonos ez a belföld vs Ep mindenhol jellemző és az is hogy a népek nem értik, nem érzik magukénak az Ep-t pedig a jövő az lehetne a mutyizó Eb helyett. Csakhát sehol sincs a nyílvánosság annyira távol az érdemi munkától mint Brüsszelben. Ezen is kívánnak változtatni. Sok kérdés dől majd el következőekben amikről itthon senki sem tud-beszél pedig pl az agrár kérdések minket is vastagon érintenek. Senkit sem bántva tuti nem az lenne a legfontosabb hogy keresztény-e az alkotmány(ami nincs is mára) vagy éppen milyen arányú női kvóta írható előaz Ep listákon, ami itthon még sehol sem jelent meg mit csinálunk h lejárnak a deregulációk szennyvíz földvásárlás, hulladék ügyekben. Vagy az egyik alapkérdés az egységes adók kérdése, pl egységes társasgi adókulcs minden Eu országban, ezek lehetnének egy magyar kampány részei de persze itthon csak a néphülytés működik a párbeszéddel nem nagyon foglalkozik már senki.
# izzywatson 2009-06-04 10:16
a párbeszéddel nem nagyon foglalkozik már senki.

na, ez az. hol is kéne ezt elkezdeni? helyi szinten először, mikor már megalapozottabb an lehet az EU sznt felé haladni.
# vargarockzsolt 2009-12-05 22:58
hippi ezt írtad: A jobbik bekerülése vagy sem -valóban komoly tét lehet, de nem azért, mert ettől komolyan kellene tartani, hiszen a legtöbb ország küld majd szélsőségeseke t) Brüsszelbe. A kérdés az, vajon lesz-e kihívója itthon a cigányellenes retorikának. Pontosabban, lesz-e olyan parlamenti párt, amely nem csak sallangokat mond és gesztusokat tesz a magyarországi etnikai feszültségek ellen és a társadalom alsó-legalsó rétegeinek megmentése érdekében. Pl, az Szdsz túljut-e azon, hogy a cigányság politikai integrációját a vidéki szervezetek (látszat) tagtoborzásával képzeli el, illetve az Mszp-Fidesz páros valaha is komolyan gondolja a kisebbségek parlamenti képviseletét? Ezek lennének a Jobbik ellenszerei nem a kiszorítás és különböző gyűlöletbeszéd törvénymódosítá si performansz vagy éppen a félelem alapú és ezért sokszor szánalmas ellen-hecckampány.

Azonos volna a véleményünk, bár az SZDSZ-től én már régen nem vártam semmit, a FIDESZ kormány várhatóan átveszi majd a Jobbik cigányellenes retorikáját, az MSZP pedig a következő pár évben magával kell hogy foglalkozzon, ha meg akar tisztulni, újra hiteles akar lenni. Persze, minden korábbi kijelentésemmel ellentétben, nem vagyok orákulum, ezért lehet, hogy a FIDESZ majd mindent megold - erre majd négy év múlva térnék vissza.
# hippi001hippi001 2009-12-06 16:48
A cigányellenes retorikát nem érdemes átvenni lesz mivel heccelni a tömeget jó lesz arra a Gyurcsány és társai perek sokasága. A retorika marad a Jobbiké és mivel pénz az nincs esetleg egy kétkamarás parlamentbe beengedett "díszcigány" lehet a köv. 4 év"legfontosabb" eredménye. A Lungo Drom megnyeri az Ocö válaszást mivel a cigány politikusok mindig is ahatalomra szavaznak lesz egy csomó fölösleges tanulmány esetleg pár forint a Rádió C-nek és annyi. Az pedig, hogy a Jobbik bejut-e a parlamentbe nincs kőbe írva, hiszen az Ellenségnél a saját tábor megosztója is veszélyesebb, így hamar előkerül majd az eddig gyűjtött munícó és hírtelen kiderül honnan (sötétből) volt pénz a Jobbik kampányára ki nyúlte le a Miép pénzét stb. Szbadi Béla és Torgyán doktor szelleme kísért majd a választások elött persze miközben a Fidesz kampány a centrumot Orbán személyesen pedig mindekit (jobbik szavazókat is) meghív majd. Egy tábor 1 zászló egy igaz kapitány
# vargarockzsolt 2009-12-06 17:05
Lehet, hogy igazad van, talán, ha kiválasztjuk a legellenszenves ebb forgatókönyvet, az fog megvalósulni. ;-)
# hippi001hippi001 2009-12-09 07:56
a legrosszabb forgatókönyv esetén a jobbik fidesz parlamenti többsége közösen lesz 2/3, így az első két évben a fidesz nem lesz képes nélkülük alkotmányozni, cserébe a Monoki modell (lásd a másik cikket) lenne a fősodor. Plussz olyan gyakorlat lenne érvényben amely a Pécsi Vízmű államosításához vezet (Hugo Chavez is megirigyelhetné ), amiról csak vitakozni lehet, de egyet érteni semmiképp. Utána jöhet egy újabb 2év amíg kinyírják a Jobbik vezető politikusait a médiában és jöhet ismét egy a tábor. Még rosszabb esetleg, ha a jobboldali szavazótábor kiábrándul a vezérből (mivel nem lesz ismét 13. havi nyugdíj marad sőt bővül a vagyonadó stb.) mivel ő is elsüti a maga öszödi performanszát, senkit sem tud lecsukatni az Mszp vezérkarából (emlék: "törvénytelen lehallgatások folytak a Fidesz vezetői és családtagjai ellen") és így a Jobbik szépen felhízik 25%-ra és akkor 2014-ben jöhet egy Fidesz jobbik kormány. Én pedig napalm szagot érzek reggelente a levegőben...

A hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak engedélyezett!

< Előző   Következő >