JoomlaWatch Stats 1.2.9 by Matej Koval
Főoldal arrow Publikációk arrow Politika arrow Utáljuk együtt Amerikát!
Utáljuk együtt Amerikát! PDF Nyomtatás E-mail
Felhasználói értékelés: / 9
LegrosszabbLegjobb 
Írta: Maholányi Zsolt   
2006. November 17.

burgerManapság divat utálni az Egyesült Államokat. Kövérek, hamburgerzabálók, hülyék, alacsony intelligenciájúak, és folytathatnánk a sort. Más országok ennél konkrétabb indokkal állnak elő: "Csúnya amerikai elnök bácsi nem enged nekünk atombombácskát, amit jól Izraelre dobnánk" - mondják két amerikai zászló elégetése között Iránban. Vagy: "Csúnya amerikai elnök bácsi nem engedte, hogy Koszovóban kiirtsuk az albánokat" - sír a csetnik, könnyeit sosemlesz Nagy-Szerbia térképre csepegtetve. Nálunk "csak úgy" utáljuk őket. A vezetést is, a népet is. A katonailag impotens Európában szintén utálják őket. Utáljuk hát együtt!

Ha jól kiutálkoztuk magunkat, nézzük meg mi az amit az Egyesült Államok rovására írhatunk. Hogy túlsúlyosak? Meglehet. De ezért ne nézzünk át az óceán túlpartjára, és villámgyorsan fogjuk is be a szánkat. Buta amerikaiak, halljuk sokszor. Ilyenkor gondoljuk végig, hogy pl. a legtöbb kiosztott természettudományi Nobel-díjat messzemenően az Egyesült Államokban élő tudós kapta. A szám kétszerese a második-harmadik helyen nagyjából azonos teljesítménnyel leledző Németország, és az Egyesült Királyság Nobel-díjasainak számának születési hely szerinti rangsorban, és háromszorosa a befogadó ország szerinti rangsorban. Az amerikai egyetemek összességében élen járnak a különböző rangsorokban, amelyekből legmérvadóbb az, amelyik a "kitermelt" tudósok számát veszi alapul. Mellékesen megjegyzendő, hogy az Egyesült Államok rendelkezik a világ legnagyobb gazdaságával, valamint messzemenően övé a világ legfejlettebb, legütőképesebb hadigépezete. Számos technológiai, gyógyászati, informatikai és egy sor más területen megalkotott vívmányt az Egyesült Államoknak köszönhetünk. Vagy a hülyének van szerencséje? Ugyan...
Nézzük kicsit részletesebben mik azok az események, döntések melyek a tengerentúlról érkeztek, és így vagy úgy hatással voltak a világra, Európára valamint Magyarországra. Ezek alapján meg tudjuk állapítani, hogy összességében jobb lenne-e, ha nem létezne az Egyesült Államok. Az Egyesült Államokkal kapcsolatos, a határain kívülre is ható eseményeket a huszadik század előtt nem érdemes vizsgálni, mivel addig Amerika a saját maga történelmét írta. Ezen események fontosságát illetően pedig inkább a második világháborútól napjainkig tartó időszakot tartom alkalmasabbnak arra, hogy közelebbről megvizsgáljuk.

 

 

 

A II. világháború

 


Az Egyesült Államok 1941-ben hivatalosan is belépett a II. világháborúba, bár szinte a kezdetektől támogatta a szövetségeseket, elsősorban hadianyag formájában. A második világháborúba mintegy 70 ország keveredett bele, a háború végkimenetelét illetően döntő súlyuk a Németország vs. Szovjetunió valamint USA vs. Japán harcoknak volt. Nem kétséges, hogy az Egyesült Államok távolmaradása esetén Japán kelet felől nagy erőkkel támadta volna a Szovjetuniót, miután teljesen uralta volna az Ázsiai térséget, valamint a Csendes-óceánt. Ez esetben a Vörös Hadsereg nem lett volna képes arra, hogy a nyugat felől érkező döbbenetes német hadigépezetet feltartóztassa (megjegyzendő, hogy a szovjet tiszti kar nagy részének 1937-es kivégzésének, valamint a katonák felkészületlenségének köszönhetően így is 8 millió szovjet katona halt meg). Vagyis a II. világháború szövetségesek általi győzelméhez nagymértékben hozzájárult az Egyesült Államok, annak ellenére, hogy a tengerentúlon nem voltak harcok.
A második világháború végére pontot tevő Japán elleni nukleáris támadás erősen vitatható. A két atomtámadás döntéséhez sok tévedés segítette hozzá az Egyesült Államok vezetését. Egyrészt azt hitték, hogy a németek jóval előrébb tartanak a nukleáris kutatásban, mint ahogy az ténylegesen történt. Így a Manhattan-project keretén belül nagyságrendileg több pénzt és humán erőforrást fordítottak arra, hogy behozzák a nem létező lemaradást, és elejét vegyék egy német atomtámadásnak (az atombombát kezdetben Németországnak szánták). Másrészt nem voltak tisztában a bomba valódi erejével. A tudósok alulszámították magukat, bár valószínűnek tartom, hogy pontos információk esetén is bevetésre került volna a fegyver. Eredetileg 20.000 áldozatra számítottak, és sajnos ez a második világháború áldozatait tekintve (60 millió ember (!) ) "nem volt tétel". Az atomtámadáshoz szükséges politikai döntés meghozatalához ezeken felül nagyban hozzájárult az, hogy Hirohito japán császár ellenállt a feltétel nélküli kapitulációnak, és egy japán elleni partraszállás az előzetes számítások szerint félmillió amerikai katona halálával járt volna. Ami ennél fontosabb, hogy mindenki tudta, hogy a Hitler elleni érdekszövetség a háború végével felbomlik, és a Szovjetunió lesz a következő ellenség, így az új fegyvert meg kellett mutatni Sztálinnak.

 


A hidegháború évtizedei

 


A második világháború befejeztével a Truman-doktrína hatása erősödött az USA külpolitikájában, vagyis az az elv, hogy a kommunizmus terjedését a rendelkező eszközökkel fel kell tartóztatni. A hidegháború kezdetekor erőforrást nem kímélve mindent megtett ezért. Azon országok, melyek ebben partnerek voltak (Nyugat-Európa) részesülhettek a Marshall-terv erőforrásaiban, ezzel újjáépítve a német megszállás alatt tönkrevert gazdaságukat. A Marshall-terv, a maga 14 milliárd dollárjával nagyban hozzájárult a mai fejlett gazdaságok kialakulásában. Magyarország, a keleti blokk többi országával együtt nem részesült ebben a segélyben.
Az második világháború végén újraosztott világtérképen kialakultak azok a gócpontok, amelyek folyamatos feszültségben tartották az Egyesült Államokat és a Szovjetuniót. Európában a vasfüggöny két oldalán, a két ideológiai, katonai tömbbe csoportosult országok néztek egymással farkasszemet. Az Egyesült Államok jelentős katonai erőt (hagyományos és nukleáris egyaránt) állomásoztatott Európában, annak érdekében, hogy Európa ne kerüljön szovjet megszállás alá. Ne legyenek kétségeink afelől, hogy e nélkül a hidegháború melegre fordul, és vagy globális atomháborúval, vagy Európa bevörösödésével járt volna.
Más, tőlünk távolabbi pontokon is kicsúcsosodott hidegháború, és vált valódi háborúvá. Ezeken a helyeken hivatalosan regionális vagy polgárháborúk folytak, melyekben az Egyesült Államok és a Szovjetunió támogatta az ideológiailag baráti felet, hol csak tanácsadással járult hozzá, hol pedig tényleges katonai segítséggel. Ezen regionális háborúk valójában ideológiai háborúk voltak, ahol is az Egyesült Államok megpróbált (általában sikerrel) a kommunizmus terjedésének gátat vetni. Ezek közül a legjelentősebb gócpontok a Koreai-félsziget és Vietnam. A II. világégés után a Koreai-félszigetet a gyakorlatot követve két részre osztották. Egy északi kommunista (a Vörös Hadsereg bevonulásával) valamint egy déli autokratikus (USA katonai jelenléttel) részre. Az agresszív Észak-Korea 1950-ben Kim ír Szen vezetésével lerohanta a teljes félszigetet (ebben a Szovjetunió közvetlenül nem vett részt, Kína viszont igen) , amit csak nagy veszteségek árán sikerült visszaszorítania a javarészt amerikai katonai erőknek. A két országrész 1953-ban tűzszünetet kötött, ami a mai napig érvényben van, békeszerződés nélkül.
Vietnam ehhez képest balul sült el, javarészt azért, mert a koreaihoz kísértetiesen hasonlító helyzetben az USA kezdetben túl kevés harcoló alakulatot küldött. 1975-ben Észak-Vietnám, az USA kivonulása után lerohanta Dél-Vietnámot, bevörösítve ezzel a félsziget teljes keleti részét. Ebből a szempontból teljesen értelmetlen volt az a 60.000 amerikai katona halála, akik Dél-Vietnámot próbálták megmenteni a kommunizmustól.
Sokan az Egyesült Államok és a nyugati demokráciák szemére vetik, hogy 1956-ban a magyarországi forradalom kitörésekor nem avatkoztak közbe a szovjet hadsereg ellenében. Ennek elvi és gyakorlati okai egyaránt voltak. Elvi, és legfontosabb ok a második világháború utáni Európa felosztása Magyarországot egyértelműen a keleti blokkhoz sorolta. Ezt kvázi szentesítették, és a nyugati hatalmak számára túl nagy kockázatot jelentett volna, mivel egy világháború, vagy ami még rosszabb, egy atomháború kitörésének a valószínűsége szintén elég nagy volt. Ez egy előre leosztott parti volt a Szovjetunió és az Egyesült Államok között.
A hidegháború során több regionális összetűzés volt, melyekben így vagy úgy a szembenálló nagyhatalmak szerepet vállaltak. Ma már mindannyian tudjuk, hogy melyik a helyes ideológia a kettő közül (talán egyszer Thürmer Gyula is megérti). Az általában demokratikus értékeket védő Egyesült Államok sikeresen szabott határokat az agresszív, emberéleteket számba nem vevő, diktatórikus berendezkedésre és erős karhatalomra épülő kommunista rezsimeknek. A hidegháborút az USA és szövetségesei nyerték, jórészt azért, mert sokkal nagyobb, jobb alapokon működő gazdaságok álltak a hátországokban. 1990-ben a Szovjetunió a kommunista rezsimmel együtt elemeire hullott, megszülettek az addigi holdudvarba tartozó országok demokráciái.

 


1990-től napjainkig

 


A hidegháború elmúlt, az Egyesült Államok lett a világ egyetlen szuperhatalma, és vezető gazdasága. Új ellenségkép után kellett nézni. Megtalálására nem kellett sokat várni. A kilencvenes évektől az USA egyre inkább a világ csendőre képében feszített, megjegyzem nem ok nélkül. Az első öbölháború idején Kuvaitból egyenesen Bagdad széléig kergette Szaddam Husszeint, felszabadítva ezzel az agresszor által megszállt kicsi, de a fekete arany szempontjából jelentős országot. Nem sokkal később többször rendet teremtett a délszláv háborúk kilátástalan sorában, véget vetve ezzel a szerb szabadcsapatok és milíciák Ratko Mladic és Radovan Karadzic vezette embertelenségeinek, majd később Milosevic jugoszláv elnök Koszovói népirtásának. Jóllehet, ezek már jellemzően amerikai veszteségek nélküli beavatkozások voltak, köszönhetően a rendkívüli haditechnikai fölénynek. Ez nem jelenti azt, hogy az Egyesült Államoknak ez nem került dollármillióiba. Megjegyzem, hogy a katonailag impotens Európa és a szintén e jelző birtokos ENSZ tehetetlenül nézte, ahogy 1995-ben Srebrenicában a szerbek Ratko Mladic vezetésével 8.000 bosnyák férfit (gyakorlatilag a városka teljes felnőtt férfi lakosságát) lőttek halomra, és földeltek tömegsírokba.
Mindeközben az 1953-ból úgymaradt koreai háború miatt sakkban kellett tartania Észak-Koreát, ami immár Kim Dzsong Il vezetésével, apja politikai örököseként óriási hadsereget építve (a gazdaságilag romokban heverő, teljesen elszigetelt országban ez nyilvánvalóan csak a civilek rovására mehetett, ami több millió ember éhhalálával fenyeget) folyamatosan fenyegeti a fél évszázados tűzszünetet. Emellett egy percig se legyen kétségünk afelől sem, hogy az USA nélkül Kína már rég lerohanta volna az általa szakadárnak tartott Tajvant. Sok volt tehát a feladat, melyek elvégzésével néhány százezer emberrel kevesebbet öltek meg a világban.
2001. szeptember 11-én megsebezték az addig sebezhetetlennek tartott szuperhatalmat vélt vagy valós sérelmek elégtételéül. A terrortámadást - mint az köztudott - az Al Kaida nevű terrorszervezet hajtotta végre. Ezzel elkezdődött az Egyesült Államok terror elleni harca, amely napjainkban is folyik, és ami hatással van a világ eseményeire.
Első körben terroristák bújtatásáért megtámadta, majd megdöntötte az afganisztáni tálib rezsimet. Azt a tálib rendszert, amely a Szovjetunió bukása utáni hatalmi vákuumban megerősödve került hatalomra, majd kiépítette a világ legszigorúbb, tisztán vallási alapokon nyugvó rendszerét, megnyomorítva ezzel több millió afgán nő életét, lerombolva több, felbecsülhetetlen értékű nem iszlám eredetű örökséget. Mindezt abból a pénzből, melyet azért kaptak, amiért ellátták a világ nagy részét ópiummal. Vajon az afgán nők is utálják Amerikát?
A második állomás, mint tudjuk, Irak volt. Egy diktátorral kevesebb, de egy sor problémával több. Úgy gondolom, hogy e problémák inkább Irak többnemzetiségében rejlenek, mintsem abban, hogy az USA megszállás alatt tartja. A diktátor eltávolításával ugyanis az iraki síiták, szunniták és kurdok egymásnak estek. Nincs otthon a macska, cincognak az egerek. Gyanítom amíg Irakot kényszerűen egyben akarják tartani, addig a polgárháború veszélye nem fog csökkenni.


Összegzés

 


Véleményem szerint az Egyesült Államok világban betöltött szerepe helyénvaló, cselekedetei a mi értékrendünk alapján javarészt indokoltak. A világ szegényebb, véresebb, rosszabb lenne az Egyesült Államok nélkül. Sok ország gazdasága az USA segítségével olyan amilyen. A II. világháborúban porig rombolt Japán és Németország ma a világ második és harmadik legnagyobb gazdaságát mondhatja magáénak.
Persze nyilván vannak elhibázott lépések, mint mindenhol. Vannak gonosz amerikai katonák is, akik kedvtelésből gyilkolnak, vagy aláznak meg embereket. Az ilyenek remélem nagyrészt napvilágra kerülnek jogvédő szervezetek, a média vagy más katonák által. Az Egyesült Államokban egy katona halálbüntetést is kaphat, ha civilt öl. Ezen esetek számát azért vessük össze azzal, hogy például a Vörös Hadsereg budapesti bevonulása után 50-200.000 magyar nőt erőszakoltak meg szovjet katonák.
Az sem mellékes dolog viszont, hogy jelenleg bolygónk környezetének tönkretételéért az Egyesült Államok teszi a legtöbbet. Van még mit tanulnia ebből a szempontból, főleg hozzáállást.
Azt mondom, lehet utálni az Egyesült Államokat és amerikaiakat, csak éppen értelme nem sok van. Főleg nem úgy, hogy közben kólát iszunk, hamburgert zabálunk, és olvassuk a weblapokat arról az Internetről, amely az Egyesült Államokból indult, azon a számítógépen, melynek technológiáját szintén ők teremtették meg. Tesszük mindezt amerikai nukleáris ernyő alatt…



Oszd meg, ha tetszett!
Facebook! MySpace!
Kapcsolódó írások:
Utolsó frissítés ( 2008. June 25. )
 

Hozzászólások  

# Tóth Judit 2006-11-17 17:33
"Vannak gonosz amerikai katonák is" - ilyet azért nem írnék... 8)
# maho 2006-11-17 19:54
Hát ja, de muszáj volt leírni :-)
Idézek:
"A 23 éves James Barker és négy társa a Bagdadtól 30 kilométerre délre fekvő Mahmúdíjában idén márciusban betört egy házba, ahol a csapatot vezető Steven Green azonnal agyonlőtte a szülőket és kisebbik, hatéves lányukat, majd az idősebb, 14 éves lányt Green, Barker és még egy katona megerőszakolta és megölte. A pszichológiai problémák miatt leszerelt Steven Green ellen polgári bíróságon emeltek vádat a Kentucky állambeli Louisville bíróságán, és akár halálra is ítélhetik"

Forrás: Index
teljes cikk: http://index.hu/politika/kulfold/elfogyt1117/

Mi ez, ha nem a megtestesült gonosz?
# Tóth Judit 2006-11-17 22:23
khm.

kolompár lajos magyar állampolgár is elkövetett már hasonló kreatív bűntényt. szal vannak gonosz magyar emberek is. :-)
# maho 2006-11-18 00:03
Igen, ha a cikk a roma bűnözésről szólt volna, akkor kolompár lajost is leírtam volna. Próbáltam érzékeltetni, hogy közönséges bűnözőről van szó, de egy ilyen azért még sem teljesen az szerintem.
# Tóth Judit 2006-11-18 09:00
ááá, szóval diszkriminálsz. miért gondolod, hogy kolompár lajos roma, holott én leírtam, hogy magyar állampolgár? :zzz
# Miért van az?admin 2006-11-18 09:32
hogy ha valaki az USA-ról hall, akkor rögtön a hamburger jut az eszébe? :-) Kóla, puska, sültkrumpli? :-? Jesszus. Működik az agymosás, a pszichológia terror. Színek, képek. A hamburger nem érték.

Zsolt. Motiváció. Nagyon érdekes lenne. Ha már elkezdted, ne hagyd abba. Az USA "világcsendőr" fellépése nem egyfajta altrusita, önfeláldozó viselkedés. Tessék elemezni a valós mozgatórugókat, a hátteret. Minden a pénz mozgat. Vagy a hatalom. Erre vagyok kíváncsi. Megtisztelsz Zsolt, remek gondolataiddal. Hajrá!
# maho 2006-11-18 12:34
Tivadar: majd összefoglalom :-)
Judit: abban a pillanatban , amikor leírtam, tudtam, hogy diszkriminálok, és ez szándékos volt :-) Álszent az, aki nem a roma bűnözésre gondol, amikor meghallja, hogy Kolompár Lajos (akit ettől még magyar állampolgárnak tartok ) bűnözött. De ez szerintem egy teljesen más téma :-)
# hunalex 2006-11-20 19:06
K(ő)ola(j),pusk a,sültcrumplee..

Az Al Kaida nem Al Bandy felesége?Bocs,aszittem rokonok:roll:
# csabapusztai 2007-02-13 19:24
Jo lenne kulonbseget tenni az Amerikai Egyesult Allamok kulpolitikaja es az Amerikai Egyesult Allamok teruleten elo emberek (nep/esetleg nemzet) kozott.

A politikat lehet vitatni (jo/rossz/elonyos/hatranyos stb., ill. szakmai dimenziok menten) , de nehezebb ugy egy neprol szeles korben (tehat nem csak a kijelentest tevo altal) validnak velt ertekiteletet alkotni es megvedeni.

Cs-
# Kapcsolódó cikkmaho 2007-05-08 21:05
Érdekes cikk a témához (index.hu/tech/tortenelem/sauser352/)

forrás: index
# andre 2007-06-26 12:27
Az USA manipulátoraina k köszönhetően tegnap derült ki, hogy szeretett VÖRÖSKERESZTünk hazugsággyára oly mértékben átírta HAZUGSÁGOKkal a történelmet, irodalmat, stb. hogy az már nem kifejezés. Ezért nem értjük meg mi azt a bölcs mondást, hogy "A történelem kerekei körbe és körbe járnak általában elipszis pályán, hol lejjebb, hol feljebb ..." Ha csak ők tudnának atombombát készíteni, tuti, hogy azokra az országokra ledobná, akik nincsenek vele, tehát ellene mondanak az ő akaratának. Őt nem érdekli a Föld, őt csak önön-maga érdeke érdekli, s vele együtt az állampolgárai után a más országok állampolgárait is lebutítítja. Lásd ma már 8. osztályosok nem tudnak olvasni, írni, számolni, pedig az alapvető műveltséghez megkövetelendő. S ha így folytatják, kitöretik a III. Világháborút, melyet ők nagyon-de-nagyon szeretnének, mivel ők akarnak egyeduralkodók lenni.
# andre 2007-06-26 12:31
Az USA manipulátoraina k köszönhetően tegnap derült ki, hogy szeretett VÖRÖSKERESZTünk hazugsággyára oly mértékben átírta HAZUGSÁGOKkal a történelmet, irodalmat, stb. hogy az már nem kifejezés. Ezért nem értjük meg mi azt a bölcs mondást, hogy "A történelem kerekei körbe és körbe járnak általában elipszis pályán, hol lejjebb, hol feljebb ..." Ha csak ők tudnának atombombát készíteni, tuti, hogy azokra az országokra ledobná, akik nincsenek vele, tehát ellene mondanak az ő akaratának. Őt nem érdekli a Föld, őt csak önön-maga érdeke érdekli, s vele együtt az állampolgárai után a más országok állampolgárait is lebutítítja. Lásd ma már 8. osztályosok nem tudnak olvasni, írni, számolni, pedig az alapvető műveltséghez megkövetelendő. S ha így folytatják, kitöretik a III. Világháborút, melyet ők nagyon-de-nagyon szeretnének, mivel ők akarnak egyeduralkodók lenni.
# kicsit több realitást...maho 2007-06-27 20:37
Néhány ok a nagyon sok közül, amiért az USA nem akar világháborút:
- Ha akart volna, minden bizonnyal 90es évek közepe felé megteszi: Oroszország gazdasági romhalmaz volt, Kína 0 erőt képviselt elavult arzenáljával, jóval több szövetségest tudhatott volna magáénak akkoriban, stb
- Jelenleg az USA gazdasága komoly problémákkal küzd ( ettől még még mindig magasan világelső, bármennyire is "szeretnénk" az USA-t romokban látni...persze Tel-Avivval együtt. Az orosz gazdaság a magas energiahordozó áraknak köszönhetően jó erőben van. Kína pedig a legnagyobb valutatartalékk al rendelkezik a világon. Ha akarja, megroppanthatja az USA gazdaságát.
- Nincs világháborús hangulat a hidegháború óta.
- A kölcsönös pusztulás elrettentő elve alapján nincs semmi értelme egy világháborúnak, és ezt a politikusok jól tudják. Még a leghülyébbek is , akik az USA-t irányítják.A harmadik világháborút atomfegyverek fogják vívni, és nagyon rövid ideig fog tartani...

Más: ne akarjuk már a mi romokban heverő mindenünkért (így az oktatás színvonaláért) is magunkon kívüli okokat keresni. Javaslom nézzünk körül Szlovéniában kicsit.

Igen, sok esetben USA párti vagyok (nem mindenben!) , mert szerintem ez az ország tett legtöbbet azért, hogy nem vált meleggé a hidegháborút, vagy nem borult vörösbe egész Európa és Ázsia.
# Melesse 2007-08-29 12:41
Sziasztok!
Még friss vagyok a témában, de egyvalamit biztonsággal állíthatok: azt, hogy a világunk itt tart, kizárólag az U.S.A.-nak köszönhetjük. Köszönjük meg tehát a fogyasztói társadalom eszméjét! Viva la U.S.A.!
Ami pedig az intelligenciáju kat illeti: előző félévemben volt két tantárgy, ami elég alaposan kielemezte az U.S.A. oktatási rendszerét. Ezek az Irodalom tanítás módszertana és az Összehasonlító pedagógia címet viselték. Sajnos az amerikai gyerekek tudásának színvonala messze elmarad az európaiakétól, még akkor is, ha a gyakorlati dolgok oktatásával próbálnak takarózni. Persze Európában is vannak kivételek: Németországban pl. a tanulók mindössze két híres irodalmi személyt ismernek, Geothe-t és Schiller-t.
# remaho 2007-08-29 13:17
Jobb lenne kommunizmusban élni? Szép kövér diktátorok uralta világrészben? Sajtó- , vallási-, etc jogok nélkül? Valóban ezt szeretnéd? Egyedül az USA-nak köszönheted, hogy nincs ma Európábaa és Ázsia egészében kommunizmus és diktatúra. Ja, persze ne számoljuk a II világháborút, mert az USA nélkül ma szvasztika lenne a csillagok helyett Európa zászlaján. Történelmi tényekre alapoztam az írást, nem pedig érzelmekre.

A fogyasztói társadalmat meg akkor szidalmazd csak, ha te nem tartozol közéjük. Gyanítom nem így van.

Az oktatásról: a világ felsőoktatásána k élvonalát alkotó egyetemek sorában az első jó nagy hányad amerikai. ld táblázat.
Azok a gyerkőcök azért csak kikupálódnak ezekszerint...

A világ egyetemeinek top 500-a (ed.sjtu.edu.cn/rank/2004/top500.xls)
# Melesse 2007-08-30 09:03
Tegnap este megvitattam a témát a Kedvesemmel is, aki töri-politológia szakon végzett. Nagy meglepetésemre a Te véleményeddel értett egyet, és arra is rájöttem, hogy az amerikaellenes érzelmeim oka, hogy nem éltem a kommunizmus idején. Vagy legalább is elég kicsi voltam. Más ez a kérdés politikai vagy környezetvédelm i szempontból nézve. Én csak azt látom a fősulin, hogy mindenki csak fogyaszt, a környezettudato s gondolkodás pedig egyenesen deviáns! És hogy ne mondd, hogy szűk látókörű vagyok, sajnos a környezetem is ilyen. Az albiban, ahol 4n lakunk, olyan nagy mértékű a pocsékolás, hogy én sokszor a hajamat tépem, amikor fejeként a srácok fél kiló kenyeret kidobnak. Mi ez, kérem? A világ lakosságának 80%-a él a létmiinimumhoz közel, mi meg csak úgy dobáljuk kifelé az élelkmet? Mi ez, ha nem a fogyasztói társadalom átka? A kommunizmus alatt ki csinált ilyet?
Én több mint egy éve tartozom az aktív környezetvédők csoportjába. Igyexem minél kevesebbet fogyasztani, ha veszek valamit, megnézem mennyit fogyaszt, mert ugye nem mindegy hogy 60l vízzel mosok ki vagy 49-cel, hogy utóval megyek-e vagy busszal (bár már régóta gondolkodom a biciklin is), vagy hogy az élelmet piacon veszem-e termelőktől vagy a Malomban (kecsk.-i pláza) vagy Tesco-ban.
Talán nem vagyok elég tájékozott a témában, de amit látok és tapasztalok, az mind az U.S.A.-nak és kedves pajtásainak köszönhető.
Más. Kedvesem tegnap este említést tett arról, hogy Oroszország tán nagy fegyverkezésbe kezdett és Kína ellen készül. Te hallottál-e erről valamit?
# Melesse 2007-08-30 09:05
Megj.: bocsánat a gépelési hibákért. Reggel van még.
# Melesse 2007-08-30 15:14
Szia maho!

Tudod mit? Rájöttem, hogy vannak, akik még az amerikaiakon is túltesznek!!! Épp az előbb kaptam üzit a Kedvesemtől, hogy végre megvannak azok az adatok, amikre már régóta várt. A cég, ahol dolgozik, gyárt egy bizonyos autóalkatrészt 270 munkafázisban. A dánok ugyanezt 12000-ért, az olaszok 8500-ért a lengyelek 4500-ért, mi pedig 1500-ért gyártjuk. Mit gondolsz, a kínaiak mennyiért csinálják? Elárulom: 218 Ft-ért. Mindemellett fizetnek 2000km vasutat és fel is rakják hajóra. 1 év garanciát vállalnak. Olyan minőség, mint amit mi 15 éve gyártottunk. Lászlóék csődbe mentek... és gyanítom, hamarosan követi őket a többi iparág többi vállalata is...
# Melessenekmaho 2007-08-30 15:26
Örülök, hogy finomodott az álláspontod, és hogy a párod egyetért.
Igen, a pazarlás józan paraszti ésszel is elítélendő. De ennek mozgatórugói sokaknál inkább anyagi természetű.

Kína: Kína nagy falat. A világ nem készült fel Kínára, e hál Istennek Kína sem a világra. Ez "nekünk" jó.

Oroszország valóban fegyverkezik, bár ennek okát annak tulajdonítom, hogy szeretné visszanyerni megtépázott nagyhatalmi státuszát. Most van pénz, mivel az egekben vannak a fosszilis energia nyersanyagok nemzetközi árai, és ez kirántotta Oroszországot a gazdasági gödörből. Nem hiszem, hogy ez Kína ellen irányulna, ugyanis Kína a legnagyobb kereskedelmi partnerei egyike, és stratégiailag is közös érdekeik vannak ( USA ellenében ). Egy dolgot sejtek csak, ami esetleg realizálná ezt, az pedig az, ha Kína szemet vetne a szomszédos orosz - nyersanyagokban gazdag - területekre.
# Peetya911 2007-11-05 22:37
Nem szeretem az ilyen temakat, amikor egy-egy orszagot, nemzetet tamadnak meg, fokent olyanok akik nem ertenek hozza, nem is tudnak rola sokat. Legtobb esetben ez az orszag az USA.
En szeretem az Allamokat, az embereket, hozzaallast, optimizmust, azt, hogy nem bonyolitjak agyonra a dolgokat. Ellentetben Mo-val. Azert hazankrol is nagyon sok hibat lehetne irni.
oktatas: mindenki szapulja oket, milyen egy hulye nep... Az orszagban rengeteg a bevandorlo, mexico, kina, india... ezeknek a bevandorloknak szep szama nem diplomas uzletember... A masik, az usa--ban az altalanos iskolaban nagyban az alapokra mennek ra, ami szerintem sokkal jobb, mint a magyar oktatasi elv. Ma egy alt.iskolas gyerek rengeteg olyan dolgot tanul, amire 10-en egyket evesen nincs szuksege, nem is erti meg igazan, nem neki valo, es akkor sorolhatnam meg a hibakat.
Gimnaziumban elmelet mellett ottvan nagy mertekben a gyakorlat, amit szinten jobbnak tartok. Mert ma egy MAGYAR gyerek, vegiguli a 6-7 vagy tobb orat, delutan hazamegy tanul, esetleg elmegy sportolni, ideoda. Nagyritkan. Annak az anyagnak a nagyreszevel amit az iskolaban vesz tulkeppen kesobb semmi hasznat nem veszi. Kivetel persze ha valamilyen szakiranyban tanul. En azt vettem eszre hogy itthon a bemagolos modszer megy. tanar leasja, diak tanulja meg. kesz. nemerti mehet kulontanarhoz nem kis penzert. Leerettsegizik, olyan dolgokbol amikkel kesobb semmit nem fog kezdeni...
Persze kellenek alapok, ismeretek, de kimerem jelenteni, hogy a magyar oktatas roszabb, mint az amerikai. En egy eleg johiru gimnaziumban tanulok, orszagos szinten 16-17. hely korul van. De az itt tanito tanarok 70%-a legalabb nagyon risszul adja le az anyagokat. Ledaralja, tanuld meg elven. Ezzel mit ersz? Mivel leszel Te jobb, mint az az amerikai diak, aki elmeleti tanulas mellett 1-2 sportot uz, jar zenelni, baseballra, kosarlabdara... Az iskolaban sokkal gyakorlatiasabb , mert az eletre probaljak nevelni.
huh. :-)
# justmemory 2007-11-07 12:22
nem akarnék beszállni a vitába, csak egy kérdés Peetya911: az szerinted akkor rendben van, hogy pl. az amerikai diákok nagy része nem is tudja, hogy Európa hol van ( úgy állnak hozzá, mint meseországhoz ), és pl. a földrajzi atlaszaik hibásak... értem én, amit próbálsz mondani, de ha már az alapok sincsenek rendben, akkor mi van...? a gyakorlatiasság egy dolog; de ha nem érted a folyamatokat, akkor a megszokottól eltértő szituációkban ugyanúgy csődöt fogsz mondani. persze, nem kell feltétlenül mindent megtanítani, de egyvalamit ne felejts el: lehet, hogy Te pontosan azért tudsz ilyen kérdésekben értelmesen hozzászólni, mert annyi mindent megtanítottak; kaptál egyfajta világlátást, széles látókört; tudod, hogy mi nem érdekel... a sportról meg csak annyit, hogy az önszorgalom kérdése. Mikor gimibe jártam ( jó régen ), akkor hiába volt előírva x tesióra, ha senki sem volt hajlandó... Teljesen mások a két ország kultúrális hagyományai ilyen szempontból is; fölösleges összehasonlítan i. Arról nem is beszélve, hogy tényleg nem okosabbak; mert akkor nem kapkodnának pl. a tudományok területén a magyarok után. Teljesen mások a munkamódszereik ; sokszor teljesen illogikátlan, esetlen, költséges; és ha valami akadályba ütköznek, megáll ( kivéve, ha nagy a nyomás ). Vannak üdítő kivételek is, de ajánlom megnézésre Michael Moore filmjeit; pl. a legutóbbi az egészségügyi rendszerről szól. Lehet, hogy osztani kell kettővel, de akkoris...
# maho 2007-11-07 14:21
Azért ne felejtsük el, hogy a kutatások terén jelenleg is messze messze a föld többi országa előtt járnak: ld láthatatlanság, lézerfegyverek, stb. Ezek nem külföldiek, hanem amerikaiak. Vhonnan kitermelik a profizmust, akármennyire is szar az oktatási rendszerük. Tudnék mesélni azért a Harvardról, amihez képest BÁRMELYIK magyar egyetem könnyű kis esti szakmunkásképző ...
# Bogi 2007-11-07 14:35
Kérdezhetek valamit, ebben a nagy, férfias, tudományos vitában?
És ez nekünk jó? Mmint, hogy ennyire profik a fegyverek előállításában meg a kutatásokban.
# justmemory 2007-11-07 14:39
Igaz; általánosságban értettem; persze mi értelme van az általánosításna k. Egyébként meg nagy számok törvénye... de nem csak, nyílván... egyébként amiket Maho, te említettél, meglepő módon éppen a fegyvergyártást szolgálja... mindegy. Több pénz van eszközökre, fejlesztésekre, stb. Ezért sem feltétlenül kéne hasonlítgatni... De biológia terén tudnék mesélni cifrákat... az előrébb nem mindig van előrébb...
# maho 2007-11-07 14:43
Igen, jó. Mégpedig azért, mert soksok technikai vívmány, internet, atomerőmű, számítógép, űrkutatás, mind mind hadi fejlesztésként kezdte pályafutását, majd került hozzánk, pórnéphez.
# maho 2007-11-07 14:44
a hadiipar a tecnika mozgatórugója
# Bogi 2007-11-07 14:46
nekem személy szerint nem jó. de lehet azért, mert szívesebben laknék barlangban, mint agyalnék a lépfene hatásairól.
# maho 2007-11-07 14:52
sarkít, kedves

senki sem beszélt lépfenéről.
a barlangot osztom, de azért tessen örülni az internetnek, ha van a kocsijában gps, akkor annak, ha műholdas csatornát néz, akkor annak, ha felkapcsolja a villanyt, és az speciel épp Paksról származik, akkor pedig annak.

Nem azt mondtam, hogy én fegyverkezéspár ti vagyok, hanem azt, hogy az ottani fejlesztéseket rövid időn belül megkapjuk, amikor már nem lesznek stratégiailag fontosak. Ezzel mindenképpen jól járunk. Persze szívesebben élnék pacifista , fegyvertelen világban, de ilyen alapon a menyország is realitás lenne.
# Bogi 2007-11-07 14:57
nekem nem hiányozna az internet. nekem az emberek hiányoznak. ez az egész civilizáció számomra visszafejlődést jelent.
# maho 2007-11-07 14:59
emberileg mindenképpen, teljesen igaza van
# Bogi 2007-11-07 15:04
lehet ezt másképp is nézni, mint emberileg? hogyan lássam? gépszemmel? mert akkor királyság van! Remek ez a technikai fejlődés, csak akkor, mikor már nem lesz aki használja, az lesz a gáz.
# maho 2007-11-07 15:09
végre egy különbség :-)
igen, van aki tudományos szemmel is nézi. de csak a világot.
arról már lemaradtunk, hogy a világot emberi szemmel nézzük. szűkebb réteget lehet, de az egészet nem
# Bogi 2007-11-07 15:17
nem értek egyet. ember vagyok, két emberi szemmel, talán humanoid gondolatokkal. mások meg azt hiszik ők a világ és legyűrik azt.
# maho 2007-11-07 15:19
tele vagy indulatokkal :-)

én is megváltoztatnám a megváltozhatatl ant
# maho 2007-11-07 15:20
megváltoztathat atlant...mint az útelágazódás...
# Bogi 2007-11-07 15:25
szép szó, magyar szó, nehéz szó.

indulatos vagyok no. én spec nem is akartam a cikkhez hozzászólni, mert nemszeressemame rikás vok. természetesen bizonyos kereteken belül. vagy kívül. vagy mi.
# maho 2007-11-07 15:27
tudom, hogy az vagy, de épp ezért pro-kontra
# Bogi 2007-11-07 15:31
megin jót dumáltunk Maho. :-)

legközelebb msn-re. ne a pro-kontra.
# maho 2007-11-07 15:34
hogy is mondta valaki? jelentős művész nem reagál? :-)
# Bogi 2007-11-07 16:56
JM: nem akarsz mesélni? engem érdekelne.

(és akkor itt abba is hagytam.)
# justmemory 2007-11-07 18:43
mese: pl. amíg az itthoni kutatók visszaellenőrzi k a kutatásaik eredményeit és lehetőség szerint minden oldalról körbejárják, addig a bölcs amerikában ezt nem teszik meg, hanem elindulnak egy úton, és nem számít, hogy az a matematikai modell nem működne az adott vizsgálatra, ők az eredményeiket lepublikálják a különböző szaklapokban és kész tényként kezelik azokat; és ha az ember elmondja, hogy ez szép és jó, DE; akkor már kényelmetlen nekik a helyzet... Vagy pl másik: egy kutatás kapcsán az amerikaiak a szerintük jobbnak tartott módszerrel vizsgáltak meg valamit ( egy baktérium plazmidjának szekvenciáját ), mire az európai csoport azt mondta, hogy ez túl költséges, inkább a picit macerásabb módszert választják - és kb egyszerre végeztek, pedig az európai csoport kb. háromszor akkora mennyiséget vizsgált ( egy plazmid plusz egy teljes cirkuláris DNS ). Arról nem is beszélve, hogy az amerikaiakéban sokkal több volt a hibalehetőség, mert - és akkor egy kis biológia - ha mondjuk tandem repeat szekvenciákhoz értek, akkor nem lehetett tudni, hogy az ténylegesen egy repeatszekvenci a, ami a DNS- ben "gyárilag" benne van, vagy csak a PCR sokszorosította fel... tehát a teljes DNS szekvencia összerakásánál több volt a gond... Ezzel ellentétben az európai kutatócsoport azt csinálta, hogy előre készített egy fizikai térképet a DNS-ről, amely alapján pl a tandem repeateket simán el lehetett különíteni a pancsolás során felsokszorosíto tt szekvenciarésze ktől... Nemtom mennyire érthető vagy se... :-)Az a lényeg, hogy az amcsik nem voltak jobbak kicsit sem. Viszont a másik oldal, hogy pl. humángenom project ügyben nagyonis tisztességesen lefolytatják a vizsgálatokat ( megjegyzendő, hogy sokszor angliai egyetemekkel, kutatóintézetek kel kooperálva ). Persze a motíváció ésatöbbi...
# Jut eszembe 1 hervadt poén:lujidzsi 2007-11-30 13:13
Sajnos kudarccal végződött az ENSZ által indított világméretű felmérés a múlt hónapban. A felmérésben egyetlen kérdés szerepelt:

Kérem mondja meg őszinte véleményét arra nézve, hogyan lehetne megoldani az élelmiszerhiány t a világ többi részén?

Afrikában nem tudták mit jelent az "élelmiszer".
Kelet- Európában nem tudták mit jelent az "őszintén".
Nyugat-Európában nem tudták mit jelent a "hiány".
Kínában nem tudták mit jelen az "vélemény".
Közel-Keleten nem tudták mit jelen a "megoldás".
Dél Amerikában nem tudták mit jelen a "kérem".
Az USA-ban pedig nem tudták mit jelen a "világ többi része".
# Balu1st 2009-07-19 00:39
Amerika azt sem érdemli meg, hogy utáljuk őket :-) Viccet félretéve, az utóbbi időben egyre kevesebb az értelmes döntés, egyre több a baklövés.
# MahonakBalu1st 2009-07-19 00:50
Csak egy adalék a Harvarddal kapcsolatban (mint kis esti szakmunkásképző :-) ): 1996-ban kezdtem írni a diplomamunkámat , akkor a Harvard Business Review-ban olyan publikáció jelent meg, amely újként jelenítette meg azt a módszert, amit egy 1936-os szovjet gazdasági tankönyvben volt szerencsém olvasni eredetiben :-) És még hány ilyen lehet...
# izzywatson 2009-07-20 18:46
mondok egy jó amerikai dolgot: rock and roll. 8)
# igenvargarockzsolt 2009-11-14 19:19
Kivételesen teljesen egyet értek Maholányi Úrral. Amerika kritikusai az emberről, a szabadságról, a demokráciáról, és a rockandrollról is másképp gondolkoznak mint én, s ez sokszor nagyon bosszantó tud lenni. Főleg, ha a véleményüket, s azok riasztó következményeit is rám akarják erőszakolni. Malohányi Úr! Ha meg kell védeni Amerikát, rám számíthat.

A hozzászólás csak regisztrált felhasználóknak engedélyezett!

< Előző